מדריך כלמוביל לנהג

כל מה שכדאי לדעת על עולם הרכב והנהיגה

מילון מונחי רכב שכדאי להכיר

למילון מונחי רכב שכדאי להכיר למילון המלא
המדריך
בלימת מנוע
בלימת מנוע מאפשרת להאט את הרכב תוך שימוש בכוח מנוע בלבד. האטת הרכב באמצעות מערכת בלימת המנוע מונעת שימוש מוגבר בבלמים. המערכת נכנסת לפעולה כאשר משחררים את דוושת הגז ומשלבים הילוך נמוך. בלימה זו נחשבת לאפקטיבית יותר ברכבים ידניים ונהגי המרוצים נוהגים להשתמש בה רבות. המערכת נמצאת גם במגוון רכבי שטח לבלימת הרכב בירידה במדרונים תלולים. בדגמי המשאיות נעשה שימוש משוכלל יותר לטובת בלימת הרכב ע"י סגירה חלקית של מערכת הפליטה, ובכך נוצרת התנגדות לתנועת המנוע.
גיר רובוטי
למעשה מדובר בתיבת הילוכים ידנית המצוידת במצמד אוטומטי ומערכת "רובוטית" שמחליפה את ההילוכים בפועל. כלומר מבחינת הנהג אין צורך להחליף הילוכים, אולם זוהי בכל זאת מערכת ידנית בבסיסה לכן היא מצריכה מעורבות של הנהג על מנת לשמור על נסיעה חלקה ונעימה. לצורך כך רצוי שהנהג ירפה מהלחץ על דוושת התאוצה עם כל החלפת הילוך, ממש כמו בנהיגה בגיר ידני רק ללא הצורך ללחוץ על המצמד. בגיר רובוטי ניתן גם להחליף את ההילוכים באופן ידני בעזרת ידית ההילוכים (בדומה לתפעול טיפטרוניק – פרטים בהמשך) או בעזרת פקדים משני צדי ההגה.
דירוג מהירות צמיג
יצרני צמיגים קובעים לאחר סדרה ארוכה של בדיקות את המהירות המרבית בה מותר לסובב את הצמיגים שהוא מייצר. מהירות מקסימלית מצויינת על הצמיגים באותיות לועזיות, בהן- S,T,U,V ויש לבחור צמיגים באמצעות בדיקת טבלת דירוג מהירות צמיג ויש להתאים את הצמיג למהירות גבוהה לפחות כמו המהירות המרבית של הרכב. דירוג צמיג R לדוגמה מציין מהירות מרבית של 170 קמ"ש.