המילון השלם למונחי הרכב

68 מושגים שיעשו לך סדר

שתף בטוויטר    שתף בפייסבוק
אינדקס א'-ב'
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

כל המונחים

כריות אוויר

השקת מערכת כריות האוויר נערכה בשנת 1980 ע"י מרצדס. תפקידן של כריות האוויר לספוג את האנרגיה שחודרת לתא הנוסעים. יש חשיבות עליונה לחגירת חגורות בטיחות ברכבים המצוידים בכריות אוויר, וזאת בגלל עוצמת ומהירות הפתיחה של הכריות בעת תאונה (300 קמ"ש). זמן התגובה המהיר לניפוח כריות האוויר, מושג ע"י שימוש בחומר נפץ. כריות האוויר מותקנות (בהתאם למפרט הרכב) על גבי החלונות, בצדדים, באזור המושבים האחוריים ובאזור הברכיים של הנהג. כרית אוויר Smart 2 מערכות בטיחות ברכב מודרני כוללות כבר כשני עשורים כריות אוויר, כאמצעי חיוני להפחתת הפגיעה בעת תאונת דרכים. תפקיד כרית האוויר הוא להיפתח תוך שבריר שנייה כאשר הרכב מזהה התנגשות חזיתית או מכה חזקה בגוף הרכב (בין השאר גם התהפכות ופגיעה בעצם נייח), כך שהכרית תספוג את משקל הנהג והנוסעים בתנופה ותצמצם את הפגיעה, הנובעת מההטחה קדימה בעוצמה. כרית האוויר הסטנדרטית עלולה להיפתח גם כשהיא מזהה מכה בעוצמה חלשה יחסית, או כשזו אינה קורית בפועל כלל, ופתיחת הכרית עצמה (מנגנון המבוסס על חומר נפץ בכמות מזערית) עשויה לפגוע בנהג ובנוסעים. פגיעה זו מסוכנת במיוחד לילדים. כרית אוויר Smart 2 היא למעשה שכלול של כרית האוויר הסטנדרטית, אליה נוספו חיישנים נוספים שמצמצמים את ההסתברות שהכרית תיפתח שלא לצורך. כמו כן, במידה שהמערכת מזהה כי אכן מתרחשת התנגשות חזיתית, היא נפתחת בזוויות נוספות שמצמצמות את הסיכון לפגיעה מהכרית עצמה: עוצמת הפתיחה מווסתת, ולוקחת בחשבון נתונים נוספים.

מבחני ריסוק רכב

מבחני ריסוק (Euro-NCAP New Car Assessment Program): אגוד הכולל ומוסכם על גופים כגון; ארגון הצרכנים באירופה, משרדי תחבורה אירופאים, האיחוד האירופאי וה-FIA (פדרציה בינלאומית לרכב). הארגון פיתח קריטריונים לביצוע מבחני ריסוק אחידים, כך שיהיה ניתן להשוות בין ביצועי הבטיחות של כלי הרכב מהמותגים השונים. תוצאת הבדיקה ניתנת בכוכבים, כאשר התוצאה הגבוהה ביותר הינה 5 כוכבי בטיחות. חשוב לדעת שמעת לעת נעשה ריענון לנתונים הנדרשים להשגת תוצאות טובות יותר. לדוגמא: רכב שלפני 10 שנים זכה ל-5 כוכבים, לא בהכרח שישיג 5 כוכבים גם בתנאים הקיימים בהווה. המבחנים כוללים: ריסוק חזית במהירות של 64 קמ"ש. ריסוק צד במהירות של 50 קמ"ש ריסוק צד נקודתי במהירות של 29 קמ"ש הגנה על הולכי רגל במהירות של 40 קמ"ש המבחנים נעשים ע"י שימוש בדגמים המסופקים ע"י יצרני הרכב, כאשר ברכבים ממוקמות בובות וחיישנים באמצעותם ניתן להעריך את מידת הנזק ולהעניק כוכבי בטיחות בהתאם. מבחנים נוספים שנעשים כוללים: הגנה על ילדים, צליפת שוט ומבחן ליעילות מערכת בקרת האחיזה (ESP). Crash  

צמיגים

לשמירה על צמיגי הרכב חשיבות בטיחותית רבה, כיוון שהם אלה הבאים במגע עם הכביש ונושאים בכל עומס המשקל והמהירות של המכונית. צמיג שחוק או לא מתאים לדגם הרכב עשוי לגרום לתאונה, כמו גם צמיגים שבהם לחץ האוויר נמוך מדי והם פוגעים ביציבות על הכביש. בדיקת תקינות הצמיגים נעשית בדרך כלל לקראת החורף, אז הכבישים רטובים מהגשם ותנאי הנהיגה קשים יותר, אך מומלץ להקפיד על לחץ אוויר תקין בצמיג ותחזוקה שוטפת לאורך כל השנה. אורך חיי צמיג הוא כ-4 שנים בממוצע, תלוי בקילומטראז' ובסגנון הנהיגה, ובכל מקרה מומלץ להחליף צמיגים כל 50-60 אלף קילומטר שעבר הרכב. בהזדמנות זו כדאי לבדוק גם את תקינותם של בולמי הזעזועים, כי בולם זעזועים שחוק משפיע מיידית על תקינות הצמיגים כמו גם על חלקים מכניים נוספים. כאשר מחליפים צמיגים יש לוודא שהם תואמים את דגם הרכב, ורצוי שכל הארבעה יהיו מאותו יצרן ודגם – או לכל הפחות כל זוג (קדמי ואחורי), יהיו מייצור זהה. צמיג לרכב מורכב משלושה חלקים עיקריים: ? סוליה – החלק העיקרי הבא במגע עם הכביש, שכבת גומי שבה חריצים וזיזים פנימיים, שנועדה לשפר אחיזת כביש ולהפחית את עוצמת החיכוך והחום כתוצאה מהנסיעה. ? דופן – שלד הצמיג, העשוי אף הוא שכבות של גומי, התומך במבנה הצמיג. על הדופן מוטבעים בדרך כלל גם נתונים חשובים לצרכן כמו מידות ומועד הייצור (רצוי לבחור צמיגים בעלי מועד ייצור קרוב ככל הניתן למועד הרכישה), וכן נתונים נוספים כמו עומס מירבי, לחץ אוויר מומלץ ועוד. ? עקב – אזור החיבור בין הצמיג לחישוק הגלגל (ג'אנט), כאשר הקצה הפנימי של הצמיג "מולבש" על החישוק. חלק זה עשוי כחגורה קשיחה, השזורה חוטי פלדה ומותאמת לעומס שהצמיג צפוי לשאת.

שאסי

המילה שאסי, שהשתרשה בלקסיקון הרכב המשומש לדורותיו, הגיעה מן השפה הצרפתית (Chassis), ופירושה הוא שלדת הרכב. השלדה, כשמה, היא מסגרת השלד או בסיס הרכב, כלוב פלדה אליו מחוברים שאר חלקי המרכב: הכנפיים, הדלתות, מכסה המנוע, המתלים וכן הלאה. מעבר לתפקיד השלד המרכזי יש לשלדה תפקיד בטיחותי חשוב בהגנה על תא הנוסעים במקרה תאונה או התהפכות – ספיגת המכה והפחתת עוצמת המעיכה. מכה בשאסי כתוצאה מתאונה משמעותה נזק משמעותי ברכב, פגיעה בבטיחות והורדת ערך המכונית. הנזק עשוי להתבטא בפגיעה ביציבות המכונית (כתוצאה מתזוזה בסרנים), בשחיקה לא אחידה בצמיגים לאורך זמן וכמובן בעמידותה במקרה של תאונה נוספת. למרות שלא כל הפגיעות בשאסי הן חמורות באותה מידה, פגיעה בשלדה משמעותה ירידת ערך אוטומטית, וקונים פוטנציאליים יירתעו מרכישת מכונית משומשת עם פגם זה. כאשר שוקלים לקנות רכב משומש שעבר תאונה קשה והוחזר לכביש, חובה להיוועץ בשמאי מוסמך להערכת עומק הפגיעה.