מדריך מהיר: ביטוח חובה לרכב

מדוע, בעצם, קיים ביטוח חובה לרכב ומדוע הוא חובה עפ"י חוק?

ביטוח חובה לרכב מעניק כיסוי לפגיעות גוף של כל המעורבים בתאונות דרכים בלי לשים לב לשאלת האחריות או האשמה לגרימת התאונה . באמצעות ביטוח החובה המדינה מבטיחה טיפול רפואי הולם לכל נפגע. מהם הכיסויים, עם מי להתייעץ במקרה של תביעה ומי אינו יכול ליהנות מהכיסוי?

מאת: צוות כלמוביל

insurance_article

ביטוח חובה לרכב כשמו כן הוא –  הינו חובה עפ"י חוק. החל משנת 1970 כל כלי רכב בישראל חייב להיות מבוטח. ללא ביטוח חובה הרכב אסור לנהיגה ואי אפשר להעביר אותו רישוי שנתי (טסט). הביטוח מגדיר מי רשאי לנהוג ברכב המבוטח.

מדוע קיים ביטוח חובה לרכב?
ביטוח חובה מעניק כיסוי לנזקי גוף – לנהג, לנוסעים, לנוסעים ולנהגים בכלי רכב אחרים ולעוברי אורח – במקרה של תאונה בה מעורב הרכב המבוטח. באמצעות ביטוח החובה המדינה מבטיחה מקורות כספיים לפיצוי ולכיסוי הוצאות רפואיות והחלמה לנפגעים בתאונת דרכים. הכיסוי מובטח לכל הנפגעים ללא קשר למידת אחריותם לתאונה ואשמתם. ביטוח חובה קיים במרבית מדינות העולם ובכל המדינות המתקדמות.

מה ההבדל בין ביטוח חובה למקיף וביטוח צד ג'?
לעומת ביטוחי רכב אחרים, ביטוח מקיף וביטוח צד ג' המכסים נזקי רכוש, ביטוח חובה לרכב מכסה נזקי גוף. פציעה בתאונה עלולה לגרום להוצאות רפואיות כגון אשפוז וטיפולים, שיקום, תרופות, בדיקות ועוד. הפיצוי אמור לגלם בין השאר הפסד הכנסות עתידיות כתוצאה מפגיעה בכושר ההשתכרות או אובדנו המוחלט כאשר נגרמת נכות זמנית או קבועה.
במקרה של מוות בתאונה, תפקידו של ביטוח החובה הוא לספק פיצוי כספי כלשהו לקרובי המשפחה, על מנת לאפשר להם לעבור את התקופה הקשה שמלווה בדרך כלל במשבר כלכלי.
ביטוח מקיף לרכב מגן על הרכוש שלכם – המכונית, ביטוח צד ג' מגן מפני נזקים לרכוש שנגרמו ע"י הרכב שלכם. שני ביטוחים אלה הינם לשיקולכם, בהתאם לשווי הרכב ומידת הסיכון שאתם מוכנים לקחת – בלי ביטוח כל ההוצאות עליכם. ביטוח חובה לרכב מגן על כולנו ואינו נתון לשיקול דעת.

כיסויים נוספים בפוליסות ביטוח חובה לרכב
ביטוח החובה מכסה כאמור את כל המעורבים בתאונה כולל הולכי רגל, אך עשוי לפצות גם עדים לתאונה אם יגישו תביעה ויוכיחו כי נגרם להם נזק. קרובי משפחה של נפגעים יכולים אף הם לתבוע פיצויים, אם נגרמו להם הוצאות שונות, כמו למשל בטיפול בבן המשפחה הפגוע.

האם יש נהגים שאינם מכוסים?
נהגים שאינם מכוסים בביטוח החובה הם, למשל, כאלושגרמו לתאונה במתכוון, נהגים ללא רישיון נהיגה, נהגים ברכב גנוב, וכמובן נהגים ללא ביטוח חובה.
במקרים אלו, כאשר אין חברת ביטוח לתבוע, הנפגעים מפוצים על ידי קרן ממשלתית מיוחדת בשם 'קרנית', הממומנת על ידי הפרשת 5% מהפרמיות שמשלמים כל בעלי הרכב בישראל.
נהגים שגרמו לתאונה ולא היו מכוסים בביטוח חובה עשויים למצוא את עצמם נתבעים על ידי הקרן הממשלתית, בנוסף להוצאות נוספות והשלכות פליליות.
בכל מקרה של נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים, מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדיני נזיקין וביטוח, ועם חברת הביטוח. חברת הביטוח מחויבת לנהוג בשקיפות ולסייע למבוטח בדרכו לפיצוי, גם אם הנתבעים הם צד שלישי.
נוסח החוק: פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל-1970

המדריך אינו מהווה ייעוץ רשמי והשימוש בו כפוף  לתנאי השימוש באתר

מותגי הרכב הפרטי של כלמוביל

מותגי הובלה והסעים

מילון מונחי רכב שכדאי להכיר

למילון המלא
רכבי 4×4
(4X4 (4MATIC All wheel drive – מערכת הנעה הידועה בשם "ארבע על ארבע" הכלולה לרוב ברכבי פנאי ושטח וגם בדגמי כביש שם מיועדת בעיקר לשפר את אחיזת הכביש. בניגוד למרבית המכוניות בהן רק 2 גלגלים מעבירים את כוח המנוע לגלגלים, במכוניות המצוידות במערכת זו ארבעת הגלגלים מונעים בו-זמנית והתוצאה היא אחיזה משופרת, אך צריכת הדלק גבוהה יותר. לרכבים פרטיים שלא מיועדים לנסיעה בשטח, מומלץ בעיקר למדינות גשומות ומושלגות.
רכבי AWD
(AWD (all wheel drive ו-4WD – מערכת הנעה הידועה בשם "ארבע על ארבע" הכלולה לרוב ברכבי פנאי ושטח וגם בדגמי כביש מסוימים. בניגוד למרבית המכוניות בהן רק 2 גלגלים מעבירים את כוח המנוע לגלגלים, במכוניות המצוידות במערכת זו ארבעת הגלגלים מונעים בו-זמנית והתוצאה היא אחיזה משופרת אך צריכת הדלק גבוהה יותר. מומלץ במיוחד במדינות גשומות ומושלגות.
גג שמש (Sunroof)
גג שמש מאפשר פתיחה חלקית של גג הרכב. דגמי מרצדס מאפשרים לבחור בין גג שמש רגיל, שבו חלק ממכלול הגג האטום עשוי זכוכית ומאפשר פתיחה וגג שמש פנוראמי, שמאפשר פתיחה חלקית מגג זכוכית שקוף של כל הרכב. בנוסף, קיימים סוגי גגות מתקדמים כגון: גג המשנה את עוצמת חדירת קרני השמש ע"י שינוי בגוון הגג, גג סולאריהמייצר חשמל טבעי ומאפשר הפעלת מאוורר פנימי ששומר על זרימת האוויר בתוך חלל תא הנוסעים, גם כאשר הרכב חונה.
שאסי
המילה שאסי, שהשתרשה בלקסיקון הרכב המשומש לדורותיו, הגיעה מן השפה הצרפתית (Chassis), ופירושה הוא שלדת הרכב. השלדה, כשמה, היא מסגרת השלד או בסיס הרכב, כלוב פלדה אליו מחוברים שאר חלקי המרכב: הכנפיים, הדלתות, מכסה המנוע, המתלים וכן הלאה. מעבר לתפקיד השלד המרכזי יש לשלדה תפקיד בטיחותי חשוב בהגנה על תא הנוסעים במקרה תאונה או התהפכות – ספיגת המכה והפחתת עוצמת המעיכה. מכה בשאסי כתוצאה מתאונה משמעותה נזק משמעותי ברכב, פגיעה בבטיחות והורדת ערך המכונית. הנזק עשוי להתבטא בפגיעה ביציבות המכונית (כתוצאה מתזוזה בסרנים), בשחיקה לא אחידה בצמיגים לאורך זמן וכמובן בעמידותה במקרה של תאונה נוספת. למרות שלא כל הפגיעות בשאסי הן חמורות באותה מידה, פגיעה בשלדה משמעותה ירידת ערך אוטומטית, וקונים פוטנציאליים יירתעו מרכישת מכונית משומשת עם פגם זה. כאשר שוקלים לקנות רכב משומש שעבר תאונה קשה והוחזר לכביש, חובה להיוועץ בשמאי מוסמך להערכת עומק הפגיעה.