סוגי מכוניות פרטיות – איזו מתאימה לכם?

השוואת מכוניות פרטיות
מכוניות היברדיות

פירוש המילה "היברידי" הוא בן-כלאיים, או במילים פשוטות "גם וגם", וכשמדברים על מכונית היברידית או רכב היברידי הכוונה היא למכונית שיש בה גם מנוע בעירה פנימית (בנזין או סולר) וגם מנוע חשמלי אחד או יותר.

בדומה למכוניות חשמליות, גם מכוניות היברידיות הוצגו כבר בתחילת המאה העשרים, אך לא זכו להצלחה רבה. תחיית המכונית ההיברידית החלה בסוף שנות התשעים של המאה העשרים, כאשר חברת טויוטה הציגה את הטויוטה פריוס. מאז נמכרו ברחבי העולם קרוב ל-7 מיליון מכוניות היברידיות, והשימוש במערכות הנעה היברידיות נפוץ לא רק במכוניות נוסעים אלא גם במוניות, אוטובוסים ואף משאיות.

לשימוש במערכת הנעה היברידית, הווה אומר כזו שמשלבת בין מנוע חשמלי לבין מנוע בעירה פנימית, מספר יתרונות. ראשית המנוע החשמלי מניע את המכונית וכך תורם להורדת תצרוכת הדלק, בעיקר בנסיעה בעומסי תנועה ובמצבים של זינוק מהמקום או האצה. העובדה שהאנרגיה מהמנוע החשמלי זמינה בכל עת ומסופקת על ידי סוללת הינע ללא תלות בסל"ד של מנוע הבעירה הפנימית. בחלק מהמערכות ההיברידיות, בהתאם למבנה, אפשר גם לדומם את מנוע הבעירה הפנימית בשעה שהרכב נייח ובכך לחסוך לא רק דלק אלא גם להפחית משמעותית את פליטת המזהמים, בעיקר בעיר.

יתרון משמעותי של המכונית ההיברידית, הוא ניצול האנרגיה הקינטית (האנרגיה הנוצרת כתוצאה מתנועת הרכב) והפיכתה לאנרגיה חשמלית שטוענת את המצברים בכל עת שהרכב נמצא במצב של בלימה (תהליך רגנרציה). למעשה, במקום לייצר אנרגיית חום שנפלטת לסביבה ממערכת הבלימה, בעת לחיצה על דוושת הבלם, חלק גדול מאותה אנרגיה הופך לחשמל שטוען את המצבר (בדומה לדינמו הוותיק שייצר את החשמל לתאורת האופניים בעבר).

יתרון נוסף של המכוניות ההיברידיות נובע מכך שהמנוע החשמלי אינו מייצר רעש, בניגוד למנועי בעירה פנימית, מה שהופך את המכוניות ההיברידיות לשקטות – בעיקר בתנועה עירונית. כל אלו הופכים את המכוניות ההיברידיות ל"ירוקות" וידידותיות לסביבה וכתוצאה מכך בחלק מהמדינות הן זכאיות גם להטבות מס והטבות בשימוש במרכזי העיר העמוסים כאשר כניסה מותרת אך ורק לרכבים היברידיים.

יצרנים שונים מציעים מערכות הנעה היברידיות שונות שניתן לחלקן על פי מידת הדומיננטיות של המנועים החשמליים (Full Hybrid או Mild Hybrid), או לפי סוג ההנעה ההיברידית. כיום מקובלים שלושה סוגי הנעה היברידית מרכזיים: הנעה היברידית טורית, הנעה היברידית מקבילית, והנעה היברידית משולבת.

בהנעה היברידית מקבילית (Parallel Hybrid), הן המנוע החשמלי והן מנוע הבעירה הפנימית מחוברים למערכת התמסורת ויכולים להעביר כוח לגלגלים. שני המנועים פועלים יחד, ומערכת בקרה ממוחשבת מפקחת על תזמון ההפעלה של כל אחד מהם כך שהיתרונות שלו יבואו לידי ביטוי. במהירויות נמוכות או בנהיגה בפקק למשל שהם מצבים בהם הניצולת של מנוע הבעירה הפנימית נמוכה, הכוח יגיע מהמנוע החשמלי. בשיוט בכביש המהיר לעומת זאת, היכן שתצרוכת הדלק של המנוע נמוכה, הרכב יקבל את הכוח ממנוע הבעירה הפנימית שבאותו הזמן גם יטעין את המצבר החשמלי. מרבית המכוניות ההיברידיות הנמכרות כיום מבוססות על הנעה היברידית מקבילית.

הנעה היברידית טורית (Series Hybrid) משמעה הנעה היברידית שבה המנוע החשמלי הוא ספק הכוח המרכזי, ואילו מנוע הבעירה הפנימית שמשמש בעיקר כגנרטור להטענת הסוללות. במקרה כזה, מנוע הבעירה הפנימית הוא בדרך כלל מנוע קטן יחסית, ואילו הסוללות של המנוע החשמלי גדולות יותר מאשר במכוניות בעלות הנעה היברידית מקבילית.

סוג שלישי של הנעה היברידית הוא הנעה היברידית משולבת שבו מערכות הניהול יודעות להחליף בין סגנונות הפעלה בהתאם לצורך, ולהפעיל את מערכת ההנעה במצב מקבילי (במהירויות גבוהות למשל) או במצב טורי כאשר מנוע הבעירה הפנימית עובד כספק כוח לסוללת הינע שמפעילה מ נועים חשמליים.

במכוניות מסוג Plug-In Hybrid או PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) יש מנוע בעירה פנימית לצד מנוע חשמלי המשמש כמקור האנרגיה לסוללות ההניע של הרכב. את הסוללות ניתן לטעון באמצעות התחברות לשקע חשמלי כמו במקרה למשל של המיצובישי אאוטלנדר PHEV החדש.

בכל המקרים ככלל, מכונית בעלת הנעה חשמלית היברידית היא מכונית ידידותית לסביבה שפולטת פחות מזהמים, צורכת פחות דלק ומיימרת פחות רעש ממכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית בלבד.

היצע דגמי כלמוביל ההיברידיים כולל בשלב זה שני דגמי מרצדס: מרצדס E300H ומרצדס S400H ודגם אחד של מיצובישי – אאוטלנדר PHEV החדש.

מרצדס E300H החדשה מצוידת במנוע דיזל טווין-טורבו לצד מנוע חשמלי. ההנעה ההיברידית של ה-E300H מאפשר לה להציע ביצועים מעולים של 7.5 שניות למאה קמ"ש ומהירות מיברית של 242 קמ"ש, לצד תצרוכת דלק נמוכה במיוחד של 24 ק"מ לליטר במסלול משולב. מרצדס S400H החדשה מצוידת גם היא בהנעה היברידית עם מנוע בנזין V6 לצד מנוע חשמלי שיחד מביאים אותה למאה קמ"ש תוך 6.8 שניות בלבד ועד ל-250 קמ"ש מרביים מוגבלים אלקטרונית. ההנעה ההיברידית מאפשרת ל-S400H להציג נתון תצרוכת דלק שעד לאחרונה היה נראה אוטופי עבור מכונית פאר – 15.3 ק"מ לליטר במסלול משולב.

מיצובישי אאוטלנדר PHEV החדש הינו רכב היברידי מסוג Plug-In Hybrid הווה אומר שהוא ניתן לטעינה ישירות מרשת החשמל. טעינה מלאה של הסוללה אורכת כחמש שעות בלבד, לחילופין ניתן להטעין את האאוטלנדר PHEV תוך חצי שעה בלבד ולהגיע לטעינה של 80% בעמצאות המטען המהיר האופציונלי. לאאוטלנדר ההיברידי מנוע בנזין בנפח שני ליטרים לצד שני מנועים חשמליים שמספקים הנעה כפולה גם כאשר אנרגיית ההינע מגיעה מהמנועים החשמליים בלבד. בנהיגה חשמלית אין תצרוכת דלק כלל, ואילו בשאר מצבי הנהיגה ההיברידית תצרוכת הדלק המרשימה היא 1.9 ליטרים לכל 100 ק"מ במסלול משולב.

מכוניות חשמליות

מכונית חשמלית היא מכונית המונעת על ידי מנוע חשמלי אחד או יותר, השואב אנרגיה מסוללות הניתנות לטעינה. מנוע חשמלי מספק למכונית מומנט (וכתוצאה מכך יכולת האצה) מיידי מאחר והכוח אינו תלוי סל"ד, לצד פעולה חלקה וחרישית, וחשוב מכל ללא פליטת מזהמים מה שהופך את המכונית החשמלית למכונית ירוקה.

מנגד, במכונית בעלות מערכת הנעה חשמלית הסוללות מעלות את משקלו העצמי של הרכב, ובשל ממדיהן הן גם תופסות מקום רב. מגבלות נוספות של מכוניות חשמליות נובעות מטווח הנסיעה המוגבל שלהן (עד לריקון הסוללות), סוגיות הנוגעות לטעינת הסוללות (משך הזמן ורשת הטעינה), ועלות רכישה גבוהה יותר ביחס למכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית.

מכוניות חשמליות היו נפוצות בתחילת דרכה של תעשיית הרכב, בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 אך שינויים טכנולוגיים, שיפור מנועי הבנזין והמעבר לייצור רכב המוני הביאו לכך שמנוע הבעירה הפנימית הפך לסטנדרט בתעשיית הרכב, ובמהלך המאה העשרים המכונית החשמלית כמעט ונעלמה פרט ליישומים מוגבלים כמו קלנועיות, מכוניות גולף וכיוב'.

בתחילת שנות התשעים, כתוצאה משינוי מדיניות בארה"ב, החל הרנסנס של המכונית החשמלית וחלק גדול מיצרני הרכב האמריקנים, האירופאים והיפנים פיתחו רכבים חשמליים. רנסנס זה דעך מסיבות שונות, אך כיום, בעיקר בשל תודעה אקולוגית, מחירי הנפט הגבוהים ושינויים רגולטוריים, המכוניות החשמליות חוזרות למרכז הבמה.

כיום מציעים חלק גדול מיצרני הרכב מכוניות חשמליות – מיצובישי למשל את ה-iMIEV, מרצדס את ה-SLS AMG Coupe Electric Drive וכן גרסה חשמלית של מרצדס ויטו, סמארט את ה-smart electric drive ויונדאי את ה-BlueON EV. בניגוד לעבר, חלק גדול מהמגבלות הטכניות של המכוניות החשמליות נפתרו, וזאת לצד חידושים נוספים שהופכים מכוניות בעלות הנעה חשמלית לאטרקטיביות וקלות לתפעול מבעבר.

למכוניות חשמליות יש כאמור יתרונות מהותיים ביחס למכוניות המונעות במנועי בעירה פנימית, אך למרות פיתוחים טכנולוגיים רבים, המגבלות המרכזיות שלהן עדיין שרירות ובייחוד טווח הנסיעה וסוגיית טעינת הסוללות. טווח נסיעה של מכונית חשמלית מודרנית עומד על סדר גודל של 150-200 ק"מ וזאת בהשוואה לכמה מאות עד אלף קילומטרים ויותר למכוניות קונבנציונליות.

סוגיית הטעינה גם היא אינה פתורה – טעינה מלאה או כמעט מלאה של סוללות במטען ייעודי (טעינה מהירה) עשויה לקחת פרק זמן קצר יחסית (בין 40 דקות לשעה), אך טעינה משקע ביתי לוקחת מספר שעות. זאת ועוד, במדינות שונות הרגולציה מתייחסת בצורה אחרת לטעינה משקע ביתי, ויש מקומות בהם הדבר אינו אפשרי. נעשו מספר נסיונות להתגבר על כך באמצעות מודלים עסקיים שונים שכללו למשל פריסה של תחנות טעינה/החלפת סוללות, המוכר שבהם היה המודל של חברת Better Place.

למרות כל אלו, מכוניות חשמליות צוברות פופולריות, במדינות רבות הרגולציה לוקחת בחשבון את הפן האקולוגי שלהן ונותנת תמריצי מס לרכישתן, והטכנולוגיות הכרוכות במכונית חשמלית מתקדמות משנה לשנה. ככל שיחלוף הזמן אין זה מן הנמנע שהמכונית החשמלית תכבוש שוב את מעמדה מסוף המאה התשע עשרה.

כבר היום, המותגים המיובאים על ידי חברת כלמוביל מציגים כמה דגמי מכוניות חשמליות. מיצובישי iMiEV הקטנה הושקה בשנת 2009 ומאז נמכרה בהצלחה בעשרות אלפי יחידות. למיצובישי הקטנה מנוע חשמלי עם 63 כוחות סוס וטווח נסיעה של למעלה ממאה קילומטרים. עירונית קטנה חשמלית נוספת מיוצרת עלי ידי סמארט מבית דיימלר. ה- smart fortwo Electric Drive הושקה במקור בשנת 2007 וכיום משווק הדור השלישי שלה משנת 2011. לסמארט החשמלית מנוע חשמלי עם 41 כוחות סוס, טווח נסיעה של 110 ק"מ ומהירות מירבית של 120 קמ"ש. מותג יונדאי מציג אף הוא מספר דגמים של מכונית חשמלית, ביניהם ה-BlueON EV, שבעת ההשקה בתערוכת פרנקפורט 2011 התבסס על יונדאי i10 המצליחה. המכונית החשמלית הקטנה של יונדאי מצוידת במנוע חשמלי וסוללת ליתיום-פולימר, המביאה אותה למהירות מירבית של 130 קמ"ש עם טווח נסיעה של 140 קילומטרים.

לעומת המכוניות העירוניות, דגמי מרצדס החשמליים הוצגו דווקא בקטגוריית מכוניות העל והרכב המסחרי. המרצדס SLS AMG Coupe Electric Drive מונעת באמצעות לא אחד אלא ארבעה מנועים חשמליים עם הספק כולל של 751 כוחות סוס ומומנט של למעלה ממאה קג"מ. מכונית העל החשמלית של מרצדס מגיעה למאה קמ"ש תוך 3.9 שניות. בקצה השני של הקשת, ניצבת הגרסה החשמלית של הואן המסחרי מרצדס ויטו. הויטו E-CELL מצויד במנוע חשמלי עם הספק של 88 כוחות סוס, וטווח הנסיעה שלו עומד על 130 קילומטרים.

מילון מונחי רכב שכדאי להכיר

למילון המלא
רכבי 4×4
(4X4 (4MATIC All wheel drive – מערכת הנעה הידועה בשם "ארבע על ארבע" הכלולה לרוב ברכבי פנאי ושטח וגם בדגמי כביש שם מיועדת בעיקר לשפר את אחיזת הכביש. בניגוד למרבית המכוניות בהן רק 2 גלגלים מעבירים את כוח המנוע לגלגלים, במכוניות המצוידות במערכת זו ארבעת הגלגלים מונעים בו-זמנית והתוצאה היא אחיזה משופרת, אך צריכת הדלק גבוהה יותר. לרכבים פרטיים שלא מיועדים לנסיעה בשטח, מומלץ בעיקר למדינות גשומות ומושלגות.
רכבי AWD
(AWD (all wheel drive ו-4WD – מערכת הנעה הידועה בשם "ארבע על ארבע" הכלולה לרוב ברכבי פנאי ושטח וגם בדגמי כביש מסוימים. בניגוד למרבית המכוניות בהן רק 2 גלגלים מעבירים את כוח המנוע לגלגלים, במכוניות המצוידות במערכת זו ארבעת הגלגלים מונעים בו-זמנית והתוצאה היא אחיזה משופרת אך צריכת הדלק גבוהה יותר. מומלץ במיוחד במדינות גשומות ומושלגות.
גג שמש (Sunroof)
גג שמש מאפשר פתיחה חלקית של גג הרכב. דגמי מרצדס מאפשרים לבחור בין גג שמש רגיל, שבו חלק ממכלול הגג האטום עשוי זכוכית ומאפשר פתיחה וגג שמש פנוראמי, שמאפשר פתיחה חלקית מגג זכוכית שקוף של כל הרכב. בנוסף, קיימים סוגי גגות מתקדמים כגון: גג המשנה את עוצמת חדירת קרני השמש ע"י שינוי בגוון הגג, גג סולאריהמייצר חשמל טבעי ומאפשר הפעלת מאוורר פנימי ששומר על זרימת האוויר בתוך חלל תא הנוסעים, גם כאשר הרכב חונה.
שאסי
המילה שאסי, שהשתרשה בלקסיקון הרכב המשומש לדורותיו, הגיעה מן השפה הצרפתית (Chassis), ופירושה הוא שלדת הרכב. השלדה, כשמה, היא מסגרת השלד או בסיס הרכב, כלוב פלדה אליו מחוברים שאר חלקי המרכב: הכנפיים, הדלתות, מכסה המנוע, המתלים וכן הלאה. מעבר לתפקיד השלד המרכזי יש לשלדה תפקיד בטיחותי חשוב בהגנה על תא הנוסעים במקרה תאונה או התהפכות – ספיגת המכה והפחתת עוצמת המעיכה. מכה בשאסי כתוצאה מתאונה משמעותה נזק משמעותי ברכב, פגיעה בבטיחות והורדת ערך המכונית. הנזק עשוי להתבטא בפגיעה ביציבות המכונית (כתוצאה מתזוזה בסרנים), בשחיקה לא אחידה בצמיגים לאורך זמן וכמובן בעמידותה במקרה של תאונה נוספת. למרות שלא כל הפגיעות בשאסי הן חמורות באותה מידה, פגיעה בשלדה משמעותה ירידת ערך אוטומטית, וקונים פוטנציאליים יירתעו מרכישת מכונית משומשת עם פגם זה. כאשר שוקלים לקנות רכב משומש שעבר תאונה קשה והוחזר לכביש, חובה להיוועץ בשמאי מוסמך להערכת עומק הפגיעה.