מחשבי רכב – מכוניות העידן החדש

המכוניות החדשות הנשלטות ע"י מחשבי רכב משוכללים הן, למעשה, מחשבים על גלגלים

מחשבי רכב, המותקנים כיום גם בדגמים הבסיסיים ביותר, מופקדים על הפעלתם של מנגנוני הרכב, החל במנוע ובתיבת ההילוכים, דרך מערכות הבטיחות, בקרת האקלים בתא הנוסעים, ועד למערכות הניווט, המולטימדיה, דלתות אוטומטיות, מערכות שעוקבות אחר נתוני נסיעה, הדיבורית ואפילו כיוון המראות והמושבים

מאת: צוות כלמוביל

מחשבי רכב

הנהגים והנוסעים בכלי רכב מודרניים לא תמיד מודעים לכך, אבל מתחת למכסה המנוע ומאחורי לוח המחוונים פועלת מערכת ממוחשבת מתוחכמת ביותר.

המהפכה הממוחשבת של עולם הרכב
מערכות שליטה ובקרה אלקטרוניות התפתחו תחילה בתגובה לדרישה לצמצום פליטת המזהמים, ומשם התרחבו לכלל מערכות הרכב. בשנים האחרונות מחשבי רכב נהפכו לחלק בלתי נפרד מכל מכונית חדשה.
ההתפתחות של טכנולוגיות אלה שיפרה מאוד את אמינותם של מכלולים רבים ושינתה באופן עמוק את חוויית הנהיגה והנסיעה. במידה רבה אנו נעים כיום בכבישים בתוך מחשבים על גלגלים, או מחשב רכב אחד גדול.

מה עושים מחשבי הרכב ומה היתרונות שהם מביאים?
מחשבי הרכב מקבלים מידע אודות המערכות השונות באמצעות חיישנים רבים שמודדים, למשל, את טמפרטורת המנוע, לחץ השמן, כמות החמצן הנכנסת לתא הבעירה, לחץ האוויר בצמיגים וכן הלאה. על בסיס הנתונים הנאספים מהחיישניםשולט המחשב במנגנונים המכניים כגון מערכות ההצתה והזרקת הדלק, מערכות היגוי (מחשב הגה), תיבת ההילוכים האוטומטית (מחשב גיר אוטומטי), בקרת השיוט, הבלמים (מחשב ABS) ועוד.מחשב הרכב גם מתריע על תקלות באחת מן המערכות הללו.כאשר הן מתרחשות.

יתרונם הגדול של מחשבי רכב הוא ביכולתם לנתח את אופי פעולת הרכבבאמצעות הנתונים הנאספים אודות התראות טכניות, התנהגות הנהג, בלאי של רכיבים שונים וכד', ומתוך הנתונים להביא לאופטימיזציה של פעולת הרכב, הן מהבחינה הבטיחותית והן מהבחינה הטכנית.

מבט לטכנולוגיה
חלק ממחשבי הרכב הם מערכת סגורה שמבצעת פעולה מסוימת, וחלקם מושפעים מפעילות מערכות אחרות ותלויים בהן. רובם ככולם מכילים יחידה אריתמטית הנחשבת ללב של מעבד המחשב, וחשובה ביותר לתפקודו, יחידות קלט (האמצעים המזינים את המחשב), יחידות פלט (התוצר של פעולות המחשב) וכן זיכרון.

לעתים קרובות פועלים במכונית אחת כמה מחשבי רכב המופקדים על מערכות שונות. התקשורת בין המחשבים השונים חשובה להשגת יעילות תפעולית של כלל מערכות הרכב, כשם שתיאום בין המערכות השונות הוא קריטי לתקינות המכונית.

אוטומציה של תגובות למצבי נהיגה
במקרה של תאונה מתוכנת מחשב הרכב להורות על ניפוח כריות האוויר, מתיחת חגורות הבטיחות ופעולות נוספות למניעת והקטנת הפגיעה ולשמירה על חיי הנוסעים.
מערכות ממוחשבות משוכללות המותקנות במכוניות יוקרה כוללות תכונות מתקדמות יותר כמו שמירת מרחק אוטומטית, התראה בעת חציית מגבלת המהירות, כיבוי והתנעה אוטומטיים של מנוע רכב בעת עצירה (Start-Stop) והנעה ללא מפתח.

יתרונות בתחזוקה וטיפול
עבור המוסכים המטפלים במכוניות המתקדמות מחשבי רכב הם כלי רב עוצמה, אך גם אתגר לא מבוטל; המחשבים אמנם משפרים מאוד את היכולת לאבחן תקלות, אך גם דורשים מהמוסכים להתאים עצמם לתפעול של מכשור מורכב.

המכונאי יכול לקבל מהמחשב מידע על תפקודן של המערכות השונות ועל מידת הבלאי שלהן, ואף לקבל דיווח מדויק על תקלות ספציפיות, אם היו. בנוסף,המחשבים מתעדים כשלים שאירעו במערכות הרכב השונות וזוכרים אותם, וכך יכול המאבחן לקרוא את היסטוריית התקלות מתוך הנתונים שמייצרים מכשירי האבחון שבידיו.

המדריך אינו מהווה ייעוץ רשמי והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש באתר

מותגי הרכב הפרטי של כלמוביל

מותגי הובלה והסעים

מילון מונחי רכב שכדאי להכיר

למילון המלא
רכבי 4×4
(4X4 (4MATIC All wheel drive – מערכת הנעה הידועה בשם "ארבע על ארבע" הכלולה לרוב ברכבי פנאי ושטח וגם בדגמי כביש שם מיועדת בעיקר לשפר את אחיזת הכביש. בניגוד למרבית המכוניות בהן רק 2 גלגלים מעבירים את כוח המנוע לגלגלים, במכוניות המצוידות במערכת זו ארבעת הגלגלים מונעים בו-זמנית והתוצאה היא אחיזה משופרת, אך צריכת הדלק גבוהה יותר. לרכבים פרטיים שלא מיועדים לנסיעה בשטח, מומלץ בעיקר למדינות גשומות ומושלגות.
רכבי AWD
(AWD (all wheel drive ו-4WD – מערכת הנעה הידועה בשם "ארבע על ארבע" הכלולה לרוב ברכבי פנאי ושטח וגם בדגמי כביש מסוימים. בניגוד למרבית המכוניות בהן רק 2 גלגלים מעבירים את כוח המנוע לגלגלים, במכוניות המצוידות במערכת זו ארבעת הגלגלים מונעים בו-זמנית והתוצאה היא אחיזה משופרת אך צריכת הדלק גבוהה יותר. מומלץ במיוחד במדינות גשומות ומושלגות.
גג שמש (Sunroof)
גג שמש מאפשר פתיחה חלקית של גג הרכב. דגמי מרצדס מאפשרים לבחור בין גג שמש רגיל, שבו חלק ממכלול הגג האטום עשוי זכוכית ומאפשר פתיחה וגג שמש פנוראמי, שמאפשר פתיחה חלקית מגג זכוכית שקוף של כל הרכב. בנוסף, קיימים סוגי גגות מתקדמים כגון: גג המשנה את עוצמת חדירת קרני השמש ע"י שינוי בגוון הגג, גג סולאריהמייצר חשמל טבעי ומאפשר הפעלת מאוורר פנימי ששומר על זרימת האוויר בתוך חלל תא הנוסעים, גם כאשר הרכב חונה.
שאסי
המילה שאסי, שהשתרשה בלקסיקון הרכב המשומש לדורותיו, הגיעה מן השפה הצרפתית (Chassis), ופירושה הוא שלדת הרכב. השלדה, כשמה, היא מסגרת השלד או בסיס הרכב, כלוב פלדה אליו מחוברים שאר חלקי המרכב: הכנפיים, הדלתות, מכסה המנוע, המתלים וכן הלאה. מעבר לתפקיד השלד המרכזי יש לשלדה תפקיד בטיחותי חשוב בהגנה על תא הנוסעים במקרה תאונה או התהפכות – ספיגת המכה והפחתת עוצמת המעיכה. מכה בשאסי כתוצאה מתאונה משמעותה נזק משמעותי ברכב, פגיעה בבטיחות והורדת ערך המכונית. הנזק עשוי להתבטא בפגיעה ביציבות המכונית (כתוצאה מתזוזה בסרנים), בשחיקה לא אחידה בצמיגים לאורך זמן וכמובן בעמידותה במקרה של תאונה נוספת. למרות שלא כל הפגיעות בשאסי הן חמורות באותה מידה, פגיעה בשלדה משמעותה ירידת ערך אוטומטית, וקונים פוטנציאליים יירתעו מרכישת מכונית משומשת עם פגם זה. כאשר שוקלים לקנות רכב משומש שעבר תאונה קשה והוחזר לכביש, חובה להיוועץ בשמאי מוסמך להערכת עומק הפגיעה.