שאלה בסיסית כחלק מתהליך רכישת רכב היא האם להעדיף רכב עם מנוע דיזל או עם מנוע בנזין. מה היתרונות והחסרונות של כל אחד ואיך נקבל החלטה – הכל במדריך שלפניכם

במדריך זה, של קבוצת כלמוביל, נסביר את ההבדלים בין כלי רכב שבחזיתו מנוע בנזין ובין כלי רכב עם מנוע דיזל, שצורך סולר; ונסייע להכריע בסוגיה –  מנוע דיזל או מנוע בנזין. ראשית חשוב להסביר איך  ברוב מדינות אירופה ישנו שימוש נרחב ביותר במנועי דיזל, בעוד שבישראל רק בודדים משתמשים בו.

בנזין או דיזל- כלמוביל מדריך רכב חדש

מנוע דיזל או בנזין: הטבות מס

עד לאמצע שנות התשעים, אסור היה בישראל לרכוש מכונית פרטית עם מנוע דיזל. ההתלבטות בין רכב עם מנוע דיזל או בנזין לא היתה קיימת והפריבילגיה הזו היתה שמורה לנהגי רכבי עבודה ומוניות, כך שנהגים פרטיים לא יכלו לבחור בין מנוע דיזל או בנזין. באותה תקופה, מדינת ישראל היתה מעוניינת, ככל הנראה, לשמור על מחירי הסולר (שמניע את מנוע הדיזל) במחיר נמוך עבור הנהגים המקצועיים, מבלי לאבד את ההכנסות ממסים על הדלק.

משנת 1994 הותר בישראל לייבא רכב דיזל לציבור הפרטי, ומאז, יכול היה לבחור מכונית עם מנוע דיזל או בנזין. מחיר הסולר היה נמוך ביותר, וכדי לפצות על מיעוט המסים הטילה המדינה היטל גבוה מאוד על השימוש הפרטי ברכבי דיזל. עקב כך, רכב עם מנוע שצורך סולר התאים רק לאנשים שנסעו כמה עשרות אלפי קילומטרים בשנה.

מנוע דיזל או בנזין: מה עשה המיסוי הירוק

עם השנים השתנתה המדיניות, מחיר הסולר עלה בהתמדה ומולו ירדה בהתאמה עלות ההיטל המיוחד, עד שנעלם לחלוטין, והמס על הסולר הפך כמעט זהה לזה המוטל על הבנזין. למרות שלכאורה ניתן היה לבחור כעת בין מנוע דיזל או בנזין באופן חופשי, מצב השוק לא השתנה לטובת הסולר. אחת הסיבות לכך היא שהציבור הישראלי התרגל לכך שדיזל איננו מיועד לרוב משתמשי הרכב הפרטי. מדיניות המיסוי הירוק, שקובעת את מחיר הרכב לפי משוואת מזהמים ופליטות, יוצרת מצב שבו על רכבי דיזל מוטל לרוב מס גבוה  יותר מאשר על רכבי בנזין דומים.

האם במצב הנוכחי עדיף מנוע דיזל או בנזין? לפניכם חסרונותיו ויתרונותיו של כל אחד מהם.

בנזין או דיזל- כלמוביל מדריך רכב חדש

 

מנוע דיזל או בנזין: יתרונות וחסרונות מנוע הדיזל

 

בהתלבטות בין מנוע דיזל או בנזין, יתרונו הבולט של רכב דיזל נמצא בחיסכון בדלק. מנועי דיזל יכולים, לעתים, להיות חסכוניים בכ- 30% ויותר מאשר מנועי בנזין דומים. מכונית שצורכת ליטר דלק לכל עשרה קילומטרים של נסיעה עם מנוע בנזין, עשויה להסתפק בליטר סולר אחד על 15 קילומטרים ואף יותר מכך.

יתרונות נוספים של מנוע הדיזל: האופן שבו הוא מעביר את כוח המנוע אל הכביש (זמינות הכוח ועקומת המומנט) טוב יותר מאופן הפעולה של מנוע הבנזין, דבר שמשפר מאוד את חוויית השימוש בנסיעה יומיומית, אך מתאים פחות לאופי פעולה של נהיגה ספורטיבית. נוסף על כך, מנועי דיזל נחשבים מעט אמינים יותר מחבריהם זוללי הבנזין והם צפויים להאריך חיים לעומתם. נצילותו המשופרת של מנוע הדיזל מספקת כוח רב וגם צריכת דלק נמוכה ביותר.

בהתלבטות בין מנוע דיזל או בנזין ישנם גם מספר חסרונות למנוע הדיזל. האחד הוא פעולה מעט חלקה ורועשת ביחס למנועי הבנזין. בעבר הפער הזה היה גדול מאוד ומנועי הדיזל היו רועדים, רועשים וגם מפיצים ריח לא נעים. כיום הפער קטן עד כדי שקשה לעתים להבחין בין עידון פעולת מנוע דיזל או בנזין. ברכבי פרימיום, כמו דגמי מרצדס, כבר אי אפשר למעשה להבחין בין רכב מונע בנזין ובין רכב מונע דיזל.

חסרון נוסף למנוע הדיזל נמצא במחירו הגבוה ביחס למנוע הבנזין. בישראל ההבדל מגיע לעתים לאלפים ואף עשרות אלפי שקלים. חסרון נוסף הוא שמנוע הדיזל נחשב פוגעני יותר בכל הקשור בזיהום אוויר, לעומת בנזין שהוא פוגעני יותר במאזן הפחמן הדו-חמצני (CO2) באוויר, לפי תאוריית ההתחממות הגלובאלית. נוסף על כך, בין מנוע דיזל או בנזין, קשה יותר למצוא דגמי דיזל עם תיבת הילוכים אוטומטית.

מנוע דיזל או בנזין: יתרונות וחסרונות מנוע הבנזין

אם הבנו את יתרונותיו וחסרונותיו של מנוע הדיזל, קל להבין את חסרונותיו ויתרונותיו של מנוע הבנזין: מנוע הבנזין יהיה חסכוני פחות, הכוח שלו זמין פחות בנהיגה יומיומית, הוא עשוי לפגוע יותר באיזון הפחמן הדו-חמצני סביב כדור הארץ והוא נחשב אמין מעט פחות מחברו לוגם הסולר.

יתרונותיו של מנוע הבנזין כשאנחנו מתלבטים בין מנוע דיזל או בנזין – הוא יהיה זול משמעותית לרכישה, ספורטיבי יותר באופיו, פעולתו תהיה מעט חלקה יותר, אפשר יהיה בקלות רבה יותר למצוא רכב עם מנוע בנזין עם תיבת הילוכים אוטומטית, והוא יהיה ידידותי יותר לנשימה.

המדריך אינו מהווה ייעוץ רשמי והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש באתר