בשנים האחרונות עלתה המודעות לבדיקת מבחני ריסוק טרם רכישת רכב חדש. מבחני ריסוק לרכב נועדו לשמש בדיקת בטיחות של מכוניות עבור הנוסעים והנהג כמו גם עבור הולכי רגל, והתוצאות מדורגות באמצעות כוכבי בטיחות לרכב. מבחן ריסוק לרכב נעשה אמנם בתנאי מעבדה ולא בכביש או בשטח, אולם התוצאות נחשבות למשקפות נאמנה את רמת הבטיחות ברכב.

תמונת כתבה1_6

בעולם קיימים מספר ארגונים בלתי תלויים המבצעים מבחני בטיחות לרכב. הגורם הרלוונטי למרבית כלי רכב המשווקים בישראל הוא דירוג הארגון האירופי Euro Ncap, כיוון שהתקינה לכלי רכב בישראל היא אירופית לרוב. ארגון זה מגובה על ידי שבע ממשלות באיחוד האירופי וכן על ידי ארגוני צרכנים בתחום הרכב, ונחשב אמין ובלתי תלוי. מבחני ריסוק לרכב המבוצעים על ידי הארגון מקובלים הן על יצרני הרכב והן על הצרכנים. מספר כוכבי הבטיחות שהתקבל משמש את היצרנים לצורך שיווק הרכב, או לחלופין להפקת לקחים לשיפור רמת הבטיחות. באתר Euro Ncap תוכלו למצוא מבחני ריסוק רכב לכל היצרנים והדגמים המשווקים באירופה (ובישראל).

תמונת כתבה2_6

מדד כוכבי הבטיחות נע בין אפס לחמישה כאשר חמישה כוכבים הם כמובן הציון המרבי. המדד מורכב מבחינת הגנת הרכב על הנהג והנוסעים במקרה של תאונה חזיתית או צדית; בטיחות הילדים במושב האחורי, והשפעה על הולך רגל שנפגע מהרכב. זאת, תוך בחינה ודירוג של מערכות הבטיחות והאביזרים ברכב כגון כריות אוויר, חגורות בטיחות ומושבי בטיחות, מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) ומערכת בקרת יציבות ואחיזה ESP. הציון המתקבל הוא יחסי לכלי רכב אחרים באותה קטגוריה ובעלי משקל וגובה דומים – למשל מכוניות נוסעים, טנדרים, מיני-ואן ועוד.