מבחני ריסוק רכב קובעים את רמת הבטיחות

כוכבי הבטיחות של כל רכב נקבעים באמצעות מבחני ריסוק רכב. המדד הקובע הוא Euro NCAP

מבחן ריסוק לרכב נעשה אמנם בתנאי מעבדה ולא בכביש או בשטח, אולם התוצאות נחשבות למשקפות נאמנה את רמת הבטיחות ברכב.התוצאות של מבחני ריסוק רכב מדורגות באמצעות כוכבי בטיחות

מאת: צוות כלמוביל

מבחני ריסוק

מבחני ריסוק רכב משמשים את יצרני הרכב בעולםלבדיקות בטיחות של מכוניות וכלי רכב אחרים. הבדיקות הן לבטיחות הנוסעים והנהג ולבטיחות הולכי רגל.התוצאות של מבחני ריסוק רכב מדורגות באמצעות כוכבי בטיחות.

דירוג הבטיחות Euro NCAP
בעולם קיימים מספר ארגונים בלתי תלויים המבצעים מבחני בטיחות לרכב. הגורם הרלוונטי למרבית כלי רכב המשווקים בישראל הוא דירוג הארגון האירופי Euro NCAP, כיוון שהתקינה לכלי רכב בישראל היא אירופית לרוב.
ארגון זה מגובה ע"י שבע מדינות באיחוד האירופי וכן על ידי ארגוני צרכנים בתחום הרכב, ונחשב אמין ובלתי תלוי.
מבחני ריסוק רכב המבוצעים על ידי הארגון מקובלים הן על יצרני הרכב והן על הצרכנים. מספר כוכבי הבטיחות שהתקבל משמש את היצרנים לצורך שיווק הרכב, או לחלופין להפקת לקחים לשיפור רמת הבטיחות.
באתר Euro NCAP תוכלו למצוא תוצאות מבחני ריסוק רכב לכל היצרנים והדגמים המשווקים באירופה (ובישראל).

מדד כוכבי הבטיחות
מדד כוכבי הבטיחות נע בין אפס לחמישה, כאשר חמישה כוכבים הם כמובן הציון המירבי. המדד מורכב מפרמטרים רבים כגון הגנת הרכב על הנהג והנוסעים במקרה של תאונה חזיתית או צדית, בטיחות הילדים במושב האחורי, והשפעה על הולך רגל שנפגע מהרכב.
מבחני ריסוק רכב בוחניםומדרגים את מערכות הבטיחות והאביזרים ברכב, כגון כריות אוויר, חגורות בטיחות ומושבי בטיחות, מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) ומערכת בקרת יציבות ואחיזה ESP.

הציון המתקבל הוא יחסי לכלי רכב אחרים באותה קטגוריה של הרכב הנבחן, עם משקל וגובה דומים – למשל מכוניות נוסעים, טנדרים, מיני-ואן ועוד.

המדריך אינו מהווה ייעוץ רשמי והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש באתר


מילון מונחי רכב שכדאי להכיר

למילון המלא
מבחני ריסוק רכב קובעים את רמת הבטיחות
בטיחות פסיכולוגית
מחשבה רבה מושקעת בתכנון הרכב ובעיקר בסביבת הנהג מתוך מטרה לשמור על ערנות מתמדת של הנהג בעיקר בנסיעות ארוכות. שילוב של מערכות ואביזרים שונים, יכולים לתמוך ביצירת סביבת הנהיגה הרצויה. דוגמאות: מושב מתכוונן בהתאם לזווית הפניה, מערכת בקרת אקלים מתקדמת, מערכת פיקוד בהפעלה קולית, עיסוי לאזור הגב והירכיים וכו'.
מבחני ריסוק רכב קובעים את רמת הבטיחות
דיפרנציאל
דיפרנציאל שומר על חלוקת מומנט כוח שווה ודואג לפיצוי על הפרש מהירויות בעת פניה של הרכב כאשר הגלגל הקרוב למרכז הפנייה עושה דרך קצרה יותר ומסתובב במהירות נמוכה יותר. ברכב בעל הנעה קידמית נמצא הדיפרנציאל בין זוג הגלגלים הקידמיים וברכב בעל הנעה אחורית הוא נמצא באמצע בין זוג הגלגלים האחוריים. ברכב עם הנעה כפולה הדיפרנציאל נמצא גם בין הסרן הקידמי לאחורי, ומאפשר חלוקה של כוח המנוע בין שני הסרנים, ומאפשר לשני הגלגלים להסתובב במהירות שונה כדי להשלים את הפנייה. ברכבי שטח מסוימים ניתן לנעול דיפרנציאלים כדי לספק כוח לגלגל עם האחיזה בקרקע.