נהיגה בטוחה בקיץ – המלצות חמות

החום ובוהק השמש הם לא חברים של הנהג. הכירו את כללי היסוד של נהיגה בטוחה בקיץ

החום גורם לתנודות ברמת הריכוז, העייפות והסבלנות. השפעתו גוברת בשעות הצהרים או כאשר נוהגים מיד לאחר ארוחה כבדה. בנוסף, תנאי מזג האוויר משפיעים על תקינות הרכב. דברים שחשוב לדעת בקיץ

מאת: צוות כלמוביל

נהיגה בטוחה בקיץ

כמו שיש נהיגת חורף, יש גם נהיגת קיץ. באקלים הישראלי הלוהט חשוב במיוחד להקפיד על כללים. קחו כמה המלצות חמות לנהיגת קיץ…

ערנות, ערנות, ערנות
אין להשוות את תנאי הנהיגה כיום לתנאים של פעם, כאשר רוב המכוניות לא היו מצוידות במזגן. יחד עם זאת,גם אם פנים הרכב קריר ונעים, ההשפעה מבחוץ קיימת ויש בה סכנות.
כאשר אתם נוהגים בתנאי חום כדאי לזכור שגם אם אתם ערניים ורעננים, סביר להניח שחלק מהנהגים סביבכם עשויים שלא להיות בשיא כושרם – אם בגלל השמש המסנוורת, הסחות דעת בתוך הרכב או פשוט חום ועייפות מצטברת. היו ערניים לעצמכם ולסביבה בכביש.

להימנע מנסיעה בשעות החום הכבד
בקיץ מומלץ לרכז נסיעות, במיוחד נסיעות ארוכות,לשעות הבוקר המוקדמות או לערב. החום מגביר את הסיכון לתאונות, קלות כחמורות, כתוצאה מעייפות ופגיעה בריכוז.

לפתוח חלונות לאוורור
הטמפרטורה ברכב שעמד שעות בשמש יכולה להגיע עד לכ-70 מעלות. אפילו עם המזגן העוצמתי והזריז ביותר, החום השורר ברכב בתחילת הנסיעה יכול להיות מסוכן לרמת הריכוז, ובמיוחד כאשר נוסעים עם ילדים ברכב. למשך 2-3 דקות מומלץ לפתוח חלונות ולאפשר לאוויר החם לצאת.

בנסיעות ארוכותמומלץ לפתוח מדי זמן מה חלון על מנת "לשבור" את הניתוק מן הסביבה ולשמור על רעננות, וכן להחליף את האוויר הממוחזר הנושב מן המזגן.

משקפי שמש
עד כמה שזה נשמע פשוט ואלמנטרי, משקפי שמש הם ציוד חובה לנהג הישראלי. האור הקיצי הבוהק פוגע באיכות הראייה, גורם למצמוצים, טעויות באומדן מרחקים והערכות מהירות. משקפי שמש הופכים את הקיץ לרגוע יותר לעיניים.

לעצור להתרעננות
עצירה להתרעננות מדי היא "חובה" כאשר נוהגים מרחקים בתנאי חום. הנהיגה מעייפת, קיימת סכנת התייבשות, לחץ הדם עולה, העייפות גוברת והראייה מטשטשת. לפעמים ממש מרגישים שעומדים "להירדם על ההגה".
יש לעצור את הרכב בהזדמנות הקרובה ביותר לחילוץ איברים ושתיית מים. לעתים כדאי לאכול משהו קל.
עבור ילדים ההתרעננות חשובה לא פחות מאשר עבור הנהג, כיוון שנסיעה ארוכה מגבירה את הסחות הדעת מצדם ויכולה לפגוע בריכוז הנהג, כתוספת להשפעות החום.

חשוב לעצור במקום בטוח כמו תחנת דלק או תחנת מידע לנהג, ולעולם לא בשולי כביש מהיר.

סכנת החלקה גם בקיץ
חול, אבק, שמן או שילוב ביניהם יכולים לגרום להחלקה ממש כמו בכביש רטוב. יש לנסוע בזהירות, לבלום בזהירות ולשים לב למפגעים בכביש. סיכוני החלקה נוספים נגרמים ע"י אזורי כביש שנרטבים כתוצאה מהשקיה של גינות.

בדיקת צמיגים
צמיג בלוי או בתת/עודף לחץ אוויר, בשילוב עם כביש רותח, עשוי לגרום לתאונה קשה. יש לבדוק את התאריך המוטבע על דופן הצמיג ולוודא שלא עברו יותר משש שנים מהייצור, וכן לוודא שלחץ האוויר בצמיגים מתאים להוראות היצרן. לחץ אוויר מומלץ לבדוק בכל שבועיים.

תקינות הרכב: הכינו רכבכם לקיץ
מערכות שונות ברכב, כמו מערכת הקירור או המחשוב, רגישות יותר מאחרות לחום חיצוני. בקיץ מומלץ לבדוק בתדירות גבוהה יותר את הרכב, ולעשות זאת אך ורק במרכזי שירות מורשים. כמו לקראת החורף כך גם לקראת הקיץ, מומלץ לבצע בדיקה מקצועית של מערכות חיוניות.

סבלנות וזהירות
במיוחד בחודשים יולי-אוגוסט, כאשר הילדים בחופשה, יש להקפיד על כללי הזהירות ולנסוע על פי תנאי הדרך. סבלנות היא עצה שמתאימה לנהג הישראלי בכל מזג אוויר, אך בקיץ חשוב להזכיר אותה במיוחד: לכולם חם, אז קצת סבלנות בבקשה.
קראו עוד על תחזוקת צמיגי רכב

המדריך אינו מהווה ייעוץ רשמי והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש באתר


מילון מונחי רכב שכדאי להכיר

למילון המלא
נהיגה בטוחה בקיץ – המלצות חמות
בטיחות פסיכולוגית
מחשבה רבה מושקעת בתכנון הרכב ובעיקר בסביבת הנהג מתוך מטרה לשמור על ערנות מתמדת של הנהג בעיקר בנסיעות ארוכות. שילוב של מערכות ואביזרים שונים, יכולים לתמוך ביצירת סביבת הנהיגה הרצויה. דוגמאות: מושב מתכוונן בהתאם לזווית הפניה, מערכת בקרת אקלים מתקדמת, מערכת פיקוד בהפעלה קולית, עיסוי לאזור הגב והירכיים וכו'.
נהיגה בטוחה בקיץ – המלצות חמות
דיפרנציאל
דיפרנציאל שומר על חלוקת מומנט כוח שווה ודואג לפיצוי על הפרש מהירויות בעת פניה של הרכב כאשר הגלגל הקרוב למרכז הפנייה עושה דרך קצרה יותר ומסתובב במהירות נמוכה יותר. ברכב בעל הנעה קידמית נמצא הדיפרנציאל בין זוג הגלגלים הקידמיים וברכב בעל הנעה אחורית הוא נמצא באמצע בין זוג הגלגלים האחוריים. ברכב עם הנעה כפולה הדיפרנציאל נמצא גם בין הסרן הקידמי לאחורי, ומאפשר חלוקה של כוח המנוע בין שני הסרנים, ומאפשר לשני הגלגלים להסתובב במהירות שונה כדי להשלים את הפנייה. ברכבי שטח מסוימים ניתן לנעול דיפרנציאלים כדי לספק כוח לגלגל עם האחיזה בקרקע.