נהיגת חורף בטוחה – 5 כללים יסודיים

אין הרבה ימי גשם בישראל ודווקא משום כך יש לתת תשומת לב לנושא נהיגת חורף בטוחה

החורף הישראלי הוא קצר יחסית – כארבעה חודשים בלבד בשנה – ולא משופע בימי גשם ובימים סוערים. יש האומרים כי דווקא משום כך המודעות לנושא של נהיגת חורף חשובה אף יותר, כי הנהג הישראלי עלול להיות שאנן בהתייחסותו לנהיגה בחורף

מאת: צוות כלמוביל

נהיגת חורף בטוחה

כללי נהיגת חורף אותם יש לשנן מחדש בכל שנה ולזכור לאורך כל ימי החורף, כדי שלא יהיו הפתעות:

מודעות, מודעות, מודעות
תנאי מזג אוויר סוערים, ערפל או אפילו סתם גשם קל, מחייבים אותנו לנהוג במשנה זהירות כיוון שהראות לקויה, זמן התגובה מתקצר והסיכון לאיבוד שליטה עולה.

הכלל הראשון של נהיגת חורף בטוחה הוא פשוט לנסוע לאט יותר. יש להאט על פי תנאי הדרך ומזג האוויר ולהיות ערניים לשינויים פתאומיים בסביבת הנהיגה. לדוגמא, הולכי רגל שממהרים לתפוס מחסה ולעתים כתוצאה מכך הם פחות זהירים, או רכב שמחליק פתאום.

בגשם סעו לאט
גם גשם קל עשוי לגרום להחלקה, כיוון שהרטיבות, יחד עם חול, אבק ושאריות שמן על הכביש, יוצרים תרכובת חלקלקה מאוד. זמן גשם משלב קשיי ראות וסכנת החלקה. נסיעה איטית יותר מגבירה את יכולת התגובה להפתעות ומקטינה את הסיכוי להחלקה ואובדן שליטה.

הדליקו אורות
בחורף החוק מחייב לנהוג עם אורות דולקים במהלך היום בכבישים בין-עירוניים, אך זהו כלל שמתאים לכל מזג אוויר וגם לשטח עירוני. בכל מצב בכל מזג אוויר מוטב שיראו אתכם מרחוק. מומלץ להתקין מנגנון כיבוי אוטומטי לפנסים בעת שהרכב כבוי, וכך כל זמן שהוא מונע פשוט לנסוע עם אורות.

הימנעו מנסיעה בערפל
ככלל, כדאי לוותר על נסיעה בתנאי ראות לקויה ובמיוחד בתנאי ערפל, אך אם כבר יצאתם לדרך ונקלעתם לערפל, חשוב מאוד להדליק אורות (רגילים, לא גבוהים), לנסוע לאט, להפעיל מזגן ומפשיר אדים ולהשאיר פתח אוורור קטן בחלון.

הכינו רכבכם לחורף
זו לא סתם סיסמה: לתקינות הרכב ומערכותיו חשיבות עליונה בכל השנה, קל וחומר בימי החורף. כדאי לבדוק את מערכות הרכב החיוניות לפני עונת הגשמים במרכזי השירות המורשים. בדיקת צמיגים, מגבים (וישרים), מערכות היגוי, אורות ובלמים היא חיונית לבטיחותכם.

המדריך אינו מהווה ייעוץ רשמי והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש באתר


מילון מונחי רכב שכדאי להכיר

למילון המלא
נהיגת חורף בטוחה – 5 כללים יסודיים
בטיחות פסיכולוגית
מחשבה רבה מושקעת בתכנון הרכב ובעיקר בסביבת הנהג מתוך מטרה לשמור על ערנות מתמדת של הנהג בעיקר בנסיעות ארוכות. שילוב של מערכות ואביזרים שונים, יכולים לתמוך ביצירת סביבת הנהיגה הרצויה. דוגמאות: מושב מתכוונן בהתאם לזווית הפניה, מערכת בקרת אקלים מתקדמת, מערכת פיקוד בהפעלה קולית, עיסוי לאזור הגב והירכיים וכו'.
נהיגת חורף בטוחה – 5 כללים יסודיים
דיפרנציאל
דיפרנציאל שומר על חלוקת מומנט כוח שווה ודואג לפיצוי על הפרש מהירויות בעת פניה של הרכב כאשר הגלגל הקרוב למרכז הפנייה עושה דרך קצרה יותר ומסתובב במהירות נמוכה יותר. ברכב בעל הנעה קידמית נמצא הדיפרנציאל בין זוג הגלגלים הקידמיים וברכב בעל הנעה אחורית הוא נמצא באמצע בין זוג הגלגלים האחוריים. ברכב עם הנעה כפולה הדיפרנציאל נמצא גם בין הסרן הקידמי לאחורי, ומאפשר חלוקה של כוח המנוע בין שני הסרנים, ומאפשר לשני הגלגלים להסתובב במהירות שונה כדי להשלים את הפנייה. ברכבי שטח מסוימים ניתן לנעול דיפרנציאלים כדי לספק כוח לגלגל עם האחיזה בקרקע.