מערכות בטיחות לרכב

הן מסייעות לנהג להתמודד עם אתגרים בלתי צפויים בנהיגה. הכירו מערכות בטיחות לרכב שהפכו לסטנדרט בטיחות

כריות אוויר, חגורות בטיחות, ESP, ABS ומערכות בטיחות רבות נוספות המותקנות ברכב מסייעות במצבי נהיגה לא צפויים וחלקן כבר יודעות להתערב בעצמן כשצריך על מנת להקטין ואף למנוע את הנזק

מאת: צוות כלמוביל

מערכות בטיחות לרכב

תפקידיהן של מערכות בטיחות לרכב הם לסייע לנהג להתמודד עם אתגרים לא צפויים בכביש, להתריע ואף להתערב במצב בחלק מן המקרים. בשנים האחרונות מערכות בטיחות לרכב הפכו לחלק אינטגראלימכלי הרכב, ורבות מהן מוכרות על ידי ארגוני בטיחות בינלאומיים כמערכות מצילות חיים.

מערכת ABS (Antilock Brake System)
מערכת למניעת נעילת גלגלים בזמן בלימה, המובנית כמעט בכל רכב שנוצר החל משנת 2000. מערכת ABS חיונית בעיקר בעת בלימת חירום, כיוון שהיא מאפשרת היגוי ושליטה ברכב גם במצב זה.
המערכת מזהה שהבלמים נכנסו לפעולה ומונעת את נעילת הגלגלים והחלקה בלתי נשלטת, תוך הגבלת עוצמת הבלימה בהתאם למקדם החיכוך ואחיזת הצמיגים בכביש.

בלימת חירום ללא מערכת ABS עשויה לגרום לסטייה ממסלול הנסיעה עד כדי התהפכות.
בזמן בלימת חירוםעשויים להרגיש רטט בדוושת הבלם, וזאת בשל כניסת המערכת לפעולה. אין להרפות מהדוושה עד להשלמת הבלימה.

מערכת ESP (Electronic Stabilization Program)
מערכת בקרת יציבות המבוססת על מערכת ABS בתוספת תוכנה מיוחדת וחיישני בקרה. תפקידה לשפר את האחיזה והיציבות בעת החלקה.
המערכת מזהה מצבי החלקה, סחרור או סטייה חמורה, ובכל רגע נתון מחשבת את כיוון ההגה ביחס לתאוצת הרכב. מערכתESP פועלת באופן אוטומטי, ובעת הצורך משתמשת בבלמי המכונית וביכולת נטרול כוח מהמנוע לגלגלים, כדי לתקן את סטיית הרכב ממסלולו.
מערכת זו כבר מובנית ברוב כלי הרכב החדשים (חובה בישראל משנת 2010). הוכח כי היא מקטינה את שיעור הנפגעים בתאונות מסוג זה בשיעור של עד 30%.

חגורות בטיחות והתרעה על חגירתן
נשמע בסיסי, אך עד לפני כ-30 שנה חגירת חגורות בטיחות לא הייתה חובה על פי חוק.כיום ברוב כלי הרכב מהעשור האחרון, מותקנות באופן אוטומטי גם מערכות רכב להתרעה ותזכורת לחגור חגורת בטיחותכאשר הנהג או הנוסעים אינם חגורים.
בכלי הרכב שיוצרו בשני העשורים האחרונים חגורות הבטיחות כוללות מנגנון נעילה ומערכת מותחנים, שנכנסים לפעולה מיידית עם זיהוי בלימת חירום.
קראו עוד על חגורות בטיחות לרכב

כריות אוויר
הכריות נועדו לשמש כחיץ בין הנהג והנוסעים לבין ההגה, השמשות ודלתות הרכב במקרה של תאונה או התהפכות. כריות האוויר נחשבות לאמצעי בטיחות בסיסי שמותקן בכל רכב.
קיים הבדל במספר הכריות המותקן ברכבים שונים: מכרית אחת שמיועדת לנהג בלבד, ועד שבע כריות שמיועדות להגנה על הנהג והנוסעים, כולל כריות צד.
הכרית מתנפחת לאחר שחיישנים זיהו פגיעה בגוף הרכב: גז מיוחד משתחרר בלחץ גבוה לתוך מעטפת הפלסטיק של הכרית.
הנסיעה עם כריות אוויר מחייבת הקפדה על ישיבה נכונה ואין להושיב תינוקות בכיסא הנוסע לפני שמנטרלים את כרית האוויר שמולו.

המדריך אינו מהווה ייעוץ רשמי והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש באתר


מילון מונחי רכב שכדאי להכיר

למילון המלא
מערכות בטיחות לרכב
בטיחות פסיכולוגית
מחשבה רבה מושקעת בתכנון הרכב ובעיקר בסביבת הנהג מתוך מטרה לשמור על ערנות מתמדת של הנהג בעיקר בנסיעות ארוכות. שילוב של מערכות ואביזרים שונים, יכולים לתמוך ביצירת סביבת הנהיגה הרצויה. דוגמאות: מושב מתכוונן בהתאם לזווית הפניה, מערכת בקרת אקלים מתקדמת, מערכת פיקוד בהפעלה קולית, עיסוי לאזור הגב והירכיים וכו'.
מערכות בטיחות לרכב
דיפרנציאל
דיפרנציאל שומר על חלוקת מומנט כוח שווה ודואג לפיצוי על הפרש מהירויות בעת פניה של הרכב כאשר הגלגל הקרוב למרכז הפנייה עושה דרך קצרה יותר ומסתובב במהירות נמוכה יותר. ברכב בעל הנעה קידמית נמצא הדיפרנציאל בין זוג הגלגלים הקידמיים וברכב בעל הנעה אחורית הוא נמצא באמצע בין זוג הגלגלים האחוריים. ברכב עם הנעה כפולה הדיפרנציאל נמצא גם בין הסרן הקידמי לאחורי, ומאפשר חלוקה של כוח המנוע בין שני הסרנים, ומאפשר לשני הגלגלים להסתובב במהירות שונה כדי להשלים את הפנייה. ברכבי שטח מסוימים ניתן לנעול דיפרנציאלים כדי לספק כוח לגלגל עם האחיזה בקרקע.