רגע הבחירה במוסך שילווה את הרכב שלכם הוא משמעותי לא פחות מהבחירה איזה רכב לרכוש או כיצד לבטח אותו. לעתים אנו מתפתים לבצע טיפולי רכב במוסך פרטי ללא קשר ליבואן מסוים, כי נדמה לנו שהעבודה או החלפים בו יהיו זולים יותר. טיפול במוסך מורשה נתפס כיקר – אך במיוחד בנושא רגיש זה עשוי להתברר כי לאורך זמן, בחרנו באופציה היקרה יותר הן בכסף והן בזמן וטרחה. בחירה לא נכונה במוסך עשויה להיות כרוכה לא רק בעלויות רבות נוספות, אלא גם במידת בטיחות הנסיעה ברכב. יתרונות טיפול במוסך מורשה, לפיכך, אינם מסתכמים רק בטיפול מקצועי, תחזוקה ואמינות שיחסכו לכם כסף, אלא גם בבטיחות ברמה הגבוהה ביותר.

מדריך שירות ואחזקה-מדריך כלמוביל

צמד המילים "מוסך מורשה" גורם לעתים לבלבול. יש להבדיל בין מוסך מורשה מטעם משרד התחבורה שאינו מייצג מותג או מותגי רכב ספציפיים (הגם שחלקם מבקשים לעצמם את התואר "מוסך מתמחה), לבין מוסך מורשה מטעם היבואן. מוסכים מורשים של היבואנים, הם בכל מקרה מוסכים מורשים מטעם משרד התחבורה.

מוסכים מורשי משרד התחבורה שאינם קשורים ליבואנים, עומדים בתקנים של המשרד בכל ההיבטים הקשורים למבנה המוסך ולהסמכת אנשי המקצוע שבו. מוסך מורשה מטעם היבואן עומד כמובן בכל אותן דרישות של משרד התחבורה, אך אלה מתגמדות לעומת התקנים המחמירים שמחייבים היצרנים עצמם, כגון הסמכות לטיפול ברכב, ציוד ספציפי לטיפול נכון ברכבי המותג ועוד. מוסך מורשה של כלמוביל לדוגמה, יבואנית מרצדס, יונדאי, סמארט ומיצובישי, מחויב לסדרי בדיקה וטיפול ספציפיים לכל אחד מדגמי המותגים, כמו גם לאחזקת ציוד ייעודי עבור כל אחד מהם.

התקנים המחמירים נוגעים גם למידע מקצועי ולעדכון הלקוח בנושאים שונים הקשורים לרכבו. טיפול במוסך שיהיה נכון ואיכותי לרכב המודרני, מחייב מידע עדכני בכל רגע נתון. מוסכים מורשים מטעם היבואנים (מרכזי שירות), מחוברים במספר ערוצים לעדכונים שוטפים של היבואנים והיצרנים. מוסכים מורשים של כלמוביל למשל מחזיקים בקווי מידע ישירים ליצרניות, ולהם מכשירי אבחון המקבלים עדכונים טכניים שוטפים, מידע אודות תקלות מיוחדות, קטלוג חלפים עם פירוט זמינות כל הפריטים בכל עת, ואף עדכוני מידע ספציפיים לרכב מסוים לפי מספר השלדה.

ואולם, יתרונות טיפול במוסך מורשה מבחינת הרמה המקצועית וזרימת המידע הם כאין וכאפס לעומת הבטיחות, שעומדת מעל לכל. ברכב קיימות מערכות בטיחות רבות, שטיפול לא נכון בהן עשוי ליצור מצבים מסוכנים בעת הנהיגה: חיבור לא נכון של מערכת החשמל למערכת בקרת האחיזה, מיקום לא מתאים של חיישנים המדווחים על המצב הדינאמי של הרכב, ועוד.

בנוסף, מעת לעת מתעורר צורך לבצע תיקונים יזומים ברכב לאחר שנמסר ללקוח. שני  סוגי התיקונים היזומים הללו נקראים "קמפיין" – שיפור מסוים ברכב ללא היבט בטיחותי, ו"קריאת תיקון", שהיא חשד לתקלה שעשוי להיות לה היבט כזה.

תיקוני קמפיין יבוצעו בעת הכניסה הקרובה של הרכב לטיפול במרכז השירות מורשה יבואן, וזאת על חשבון היצרן. אם לא בוצע התיקון ונגרמה לרכב תקלה בשל כך, היצרן לא יכיר בעלויות התיקון. כמעט מיותר לציין שרק מוסכים מורשים מטעם היבואן יעודכנו בתיקונים אלו, ובעלי כלי רכב שאינם מטופלים בהם עשויים לגלות באיחור כי נגרם להם נזק שאיש לא ייקח עליו אחריות.

מדריך שירות ואחזקה-מדריך כלמוביל

קריאות תיקון מדווחות על ידי היצרן מייד עם זיהוי חשד לתקלה שיש בה היבט בטיחותי כאמור, לנהג, לנוסעים או לסביבה. במקרים כאלה מדווח היבואן לבעלי הרכב על הצורך בתיקון, עדכון שעשוי להיות מציל חיים.  תיקונים אלה מבוצעים אף הם על חשבון היצרן במרכזי השירות המורשים מטעמו. גם במקרה שבעל הרכב לא פנה לטפל בתקלה לאחר שעודכן, הרי שרוב היבואנים, כמו גם קבוצת כלמוביל, מעלים תזכורת אוטומטית לכך מייד עם הכניסה הבאה של הרכב למרכז השירות.

לסיכום, לא די בטיפול ברכב במוסכים מורשים של משרד התחבורה. זמינות המידע, הסטנדרטים המקצועיים והבטיחות במרכזי השירות המורשים של היבואן, יבטיחו טיפול מקצועי, אמין ואפילו זול יותר בטווח הארוך.