התאמת רכב לפי צריכת דלק בפועל

מדוע קיים פער בין נתוני צריכת דלק של היצרן לבין צריכת דלק בפועל?

נתוני היצרן משמשים כקריטריון אחיד, עפ"י תקן, להצגת צריכת דלק של רכב חדש. נתוני צריכת הדלק בפועל מושפעים ממגוון גורמים, בכלל זה הנהיגה. איך מחשבים את צריכת הדלק בפועלשל הרכב שלכם?

מאת: צוות כלמוביל

צריכת דלק אמיתית

קיים פער בין נתוני צריכת  דלק רשמיים של יצרני הרכב (נתוני יצרן) ובין נתוני צריכת דלק בפועל. הסיבה:נתוני היצרן נמדדים לאחר בדיקה בתנאי מעבדה קפדניים ומיועדים להשוואה בין מכוניות לפני קנייה. הם אינם מייצגים צריכת דלק בפועל אשר משתנה מנהג לנהג, מכביש לכביש ובהתאם לתנועה בזמן הנהיגה.

חישוב צריכת דלק בפועל-חמישה שלבים

  1. בתחנת דלק מלאו את מיכל הדלקעד שברז המילוי יפסיק אוטומטית את פעולתו (ולא מעבר לכך).
  2. אפסו את מד הקילומטרים (אודומטר) בלוח השעונים של הרכב.
  3. סעו עם הרכב בתנאים שמייצגים ככל האפשר את הנסיעות שלכם. ככל שהנסיעה תארך כך יהיה חישוב צריכת דלק מדויק יותר
  4. היכנסו שוב לתחנת דלק – עדיף לאותה תחנה ומשאבה ממנההתחלתם את המדידה, ומלאו את מיכל הדלק בדיוק כפי שעשיתם קודם.
  5. אספו את הנתונים הבאים: מספר הקילומטרים שנסעתם וכמות הדלק המדויקת שמולאהעם תום נסיעת הבדיקה (סעיף 4).

במידה וחישוב צריכת דלק מתבצע למספר מכוניות, חשוב לשמור על תנאים דומים: תוואי הדרך, אופי הנהיגה, מזג האוויר, עומסי התנועה, מספר הנוסעים ברכב, משך השימוש במזגן ועוצמת השימוש.

צריכת דלק בפועל– חישוב התוצאות

באירופה מקובל להציג את נתון צריכת הדלק במונחים של 'ליטר למאה קילומטרים'.בישראל, לעומת זאת, מקובל למדוד את צריכת הדלק במונחים של ממוצע מספר הקילומטרים של נסיעה לכל ליטר דלק, או במלים אחרות – 'קילומטר לליטר'.

כדי לערוך חישוב צריכת דלק בפועל, חלקו את מספר הקילומטרים שנסעתם במספר הליטרים שצרכתם.
לדוגמה: אם נסעתם 360 קילומטרים ובתדלוק הסופי שאבתם 30 ליטר של בנזין, הרי שצריכת הדלק היא 12 קילומטרים לליטר:360 ק"מ \ 30 ליטר = 12 ק"מ\ליטר.

קחו בחשבון שלעתים ישנה סטייה של אחוזים בודדים הן במדידת הקילומטרים והן בחישוב כמות הדלק שמולאה.

צפו בסרטון טיפים לחיסכון צריכת דלק

התאמת רכב לפי חיסכון בדלק

המדריך אינו מהווה ייעוץ רשמי והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש באתר


מילון מונחי רכב שכדאי להכיר

למילון המלא
בלימת מנוע
בלימת מנוע מאפשרת להאט את הרכב תוך שימוש בכוח מנוע בלבד. האטת הרכב באמצעות מערכת בלימת המנוע מונעת שימוש מוגבר בבלמים. המערכת נכנסת לפעולה כאשר משחררים את דוושת הגז ומשלבים הילוך נמוך. בלימה זו נחשבת לאפקטיבית יותר ברכבים ידניים ונהגי המרוצים נוהגים להשתמש בה רבות. המערכת נמצאת גם במגוון רכבי שטח לבלימת הרכב בירידה במדרונים תלולים. בדגמי המשאיות נעשה שימוש משוכלל יותר לטובת בלימת הרכב ע"י סגירה חלקית של מערכת הפליטה, ובכך נוצרת התנגדות לתנועת המנוע.
זווית גלגול
כשהרכב נמצא בסיבוב, חוקי הפיזיקה מאלצים אותו לנטות על צדו. רמת הנטייה נקראת זווית גלגול וככל שהנטייה חזקה יותר זווית הגלגול גדולה יותר. רכבים בעלי מתלים רכים בבסיסם וכאלה שלוקים בכיול שלדה פחות מוצלח יטו לזווית גלגול גדולה יותר. רכבים קשיחים וספורטיביים יותר אמנם יהיו פחות נוחים אבל גם יתגאו בזוויות גלגול שטוחות יותר.
גיר רובוטי
למעשה מדובר בתיבת הילוכים ידנית המצוידת במצמד אוטומטי ומערכת "רובוטית" שמחליפה את ההילוכים בפועל. כלומר מבחינת הנהג אין צורך להחליף הילוכים, אולם זוהי בכל זאת מערכת ידנית בבסיסה לכן היא מצריכה מעורבות של הנהג על מנת לשמור על נסיעה חלקה ונעימה. לצורך כך רצוי שהנהג ירפה מהלחץ על דוושת התאוצה עם כל החלפת הילוך, ממש כמו בנהיגה בגיר ידני רק ללא הצורך ללחוץ על המצמד. בגיר רובוטי ניתן גם להחליף את ההילוכים באופן ידני בעזרת ידית ההילוכים (בדומה לתפעול טיפטרוניק – פרטים בהמשך) או בעזרת פקדים משני צדי ההגה.
HardTop-רכב עם גג קשיח
יש מגוון גגות רכב וכאשר מחליטים על רכישת רכב עם גג נפתח ניתן לבחור בין רכב עם גג קשיח HardTop לגג קשיח נפתח או גג מבד רך Soft top. רכב עם גג קשיח מתקפל מאפשר ליהנות מכל היתרונות של רכב עם גג חזק והפיכתו בתוך מספר שניות לרכב עם גג פתוח המאפשר ליהנות מהאוויר הפתוח. גג קשיח נועד להעניק ביטחון רב כנגד נזקים העלולים להגרם לגג מבד רך כמו ברזנט או סוג אחר.