מנוע בנזין או מנוע דיזל- המדריך לבחירה חכמה

כיצד לבחור מנוע בנזין או מנוע דיזל ואיזה מהם מתאים יותר לצרכים שלכם?

מנוע בנזין או מנוע דיזל? זו שאלה שתופסת יותר ויותר מעמד בשוק הרכב הישראלי. מהם ההבדלים בין המנועים, מהם היתרונות והחסרונות של כל אחד ואיזה מתאים לצרכים שלכם?

מאת: צוות כלמוביל

מנוע בנזין או סולר

בניגוד למדינות רבות בעולם, ובמיוחד באירופה בהן מנועי דיזל פופולאריים מאוד, בישראל אסור היה לרכוש מכונית פרטית עם מנוע דיזל, המונע באמצעות סולר ולא באמצעות בנזין, עד לאמצע שנות התשעים של המאה הקודמת. הסיבה: מדינת ישראל רצתה לשמור על הסולרבמחיר נמוך עבור הנהגים המקצועיים, מבלי לאבד את ההכנסות ממסים על הדלק.

החל מ-1994 אפשר לבחור: מנוע בנזין או מנוע דיזל
רק משנת 1994 הותר לייבא רכבי דיזל לציבור הפרטי ולראשונה הצרכן הישראלי יכול היה לבחור – מנוע בנזין או מנוע דיזל.ובכל זאת רק מעטים בישראל בוחרים מכונית עם מנוע דיזל, שנתפס כמנוע של רכב מקצועי כבד ולא של רכב פרטי נינוח וזריז. אז הגיע הזמן להכיר את היתרונות והחסרונות כדי שנוכל להחליט בשיקול דעת: מנוע בנזין או מנוע דיזל?

רכב עם מנוע דיזל- יתרונות

  • חיסכון -.מנועי דיזל יכוליםלהיות חסכוניים בכ-30% יותר ממנועי בנזין דומים. מכונית שצורכת ליטר דלק לכל עשרה קילומטרים של נסיעה עם מנוע בנזין, עשויה להסתפק בליטר דלקלכל 15 קילומטרים ואף יותר מכך עם מנוע דיזל.
  • העברת כוח המנוע אל הכבישטובה יותר מאופן הפעולה של מנועי הבנזין, דבר שמשפר מאוד את חוויית השימוש בנסיעה יומיומית.
  • מנועי דיזל נחשבים אמינים והם צפויים להאריךחיים לעומת מנועי הבנזין.
  • מנועי הדיזל פחות מזהמים את האוויר.

רכב עם מנוע דיזל – חסרונות

  • פעולה פחות חלקה ויותר רועשת בהשוואה למנועי הבנזין. כיום קשה להבחין בכךברכבי פרימיום כמו דגמי מרצדס.
  • מחיר גבוה ביחס למכוניות עם מנועי הבנזין.
  • ברוב דגמי דיזל  אין  תיבת הילוכים אוטומטית.

רכב עם מנוע בנזין – יתרונות וחסרונות
חסרונותיו של מנוע בנזין ברורים מאליהם כאשר משווים ליתרונותיו של מנוע הדיזל: מנוע הבנזין יהיה חסכוני פחות, הכוח שלו זמין פחות בנהיגה יומיומית, הוא עשוי לפגוע יותר באיזון הפחמן הדו-חמצני סביב כדור הארץ והוא נחשב אמין מעט פחות מחברו לוגם הסולר.

יתרונותיו של מנוע הבנזין: זול משמעותית לרכישה, ספורטיבי יותר באופיו, פעולתו תהיה מעט חלקה יותר, רוב רכביהבנזין מגיעים עם תיבת הילוכים אוטומטית.

המדריך אינו מהווה ייעוץ רשמי והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש באתר


מילון מונחי רכב שכדאי להכיר

למילון המלא
בלימת מנוע
בלימת מנוע מאפשרת להאט את הרכב תוך שימוש בכוח מנוע בלבד. האטת הרכב באמצעות מערכת בלימת המנוע מונעת שימוש מוגבר בבלמים. המערכת נכנסת לפעולה כאשר משחררים את דוושת הגז ומשלבים הילוך נמוך. בלימה זו נחשבת לאפקטיבית יותר ברכבים ידניים ונהגי המרוצים נוהגים להשתמש בה רבות. המערכת נמצאת גם במגוון רכבי שטח לבלימת הרכב בירידה במדרונים תלולים. בדגמי המשאיות נעשה שימוש משוכלל יותר לטובת בלימת הרכב ע"י סגירה חלקית של מערכת הפליטה, ובכך נוצרת התנגדות לתנועת המנוע.
זווית גלגול
כשהרכב נמצא בסיבוב, חוקי הפיזיקה מאלצים אותו לנטות על צדו. רמת הנטייה נקראת זווית גלגול וככל שהנטייה חזקה יותר זווית הגלגול גדולה יותר. רכבים בעלי מתלים רכים בבסיסם וכאלה שלוקים בכיול שלדה פחות מוצלח יטו לזווית גלגול גדולה יותר. רכבים קשיחים וספורטיביים יותר אמנם יהיו פחות נוחים אבל גם יתגאו בזוויות גלגול שטוחות יותר.
גיר רובוטי
למעשה מדובר בתיבת הילוכים ידנית המצוידת במצמד אוטומטי ומערכת "רובוטית" שמחליפה את ההילוכים בפועל. כלומר מבחינת הנהג אין צורך להחליף הילוכים, אולם זוהי בכל זאת מערכת ידנית בבסיסה לכן היא מצריכה מעורבות של הנהג על מנת לשמור על נסיעה חלקה ונעימה. לצורך כך רצוי שהנהג ירפה מהלחץ על דוושת התאוצה עם כל החלפת הילוך, ממש כמו בנהיגה בגיר ידני רק ללא הצורך ללחוץ על המצמד. בגיר רובוטי ניתן גם להחליף את ההילוכים באופן ידני בעזרת ידית ההילוכים (בדומה לתפעול טיפטרוניק – פרטים בהמשך) או בעזרת פקדים משני צדי ההגה.
HardTop-רכב עם גג קשיח
יש מגוון גגות רכב וכאשר מחליטים על רכישת רכב עם גג נפתח ניתן לבחור בין רכב עם גג קשיח HardTop לגג קשיח נפתח או גג מבד רך Soft top. רכב עם גג קשיח מתקפל מאפשר ליהנות מכל היתרונות של רכב עם גג חזק והפיכתו בתוך מספר שניות לרכב עם גג פתוח המאפשר ליהנות מהאוויר הפתוח. גג קשיח נועד להעניק ביטחון רב כנגד נזקים העלולים להגרם לגג מבד רך כמו ברזנט או סוג אחר.