סיבי פחם (Carbon Fibre)

שיתוף    שיתוף
אינדקס א'-ב'
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

סיבי פחם (Carbon Fibre)

סיבים דקים שניתן לארוג יחדיו וכך לייצר חלקים לשימוש במקומות ייעודיים ברכב. תהליך הייצור וחומר הגלם מאוד יקרים, והשימוש בהם נעשה בעיקר בתחום התעופה ומרוצי המכוניות (Formula 1). בדגמי מרצדס היוקרתיים והספורטיביים נעשה שימוש נרחב בסיבי הפחם.

 

המטרה העיקרית לשימוש בסיבי הפחם, הוא לחסוך משקל ביחס לחוזק המושג באמצעות חומרים רגילים ממשפחת המתכות. לצורך ההמחשה, ניתן לחסוך 50% ממשקל החלק, תוך שמירה על אותה רמת חוזק ביחס לפלדה ועד 30% פחות ביחס לאלומיניום.

מונחים בתחום

כריות אוויר

השקת מערכת כריות האוויר נערכה בשנת 1980 ע"י מרצדס. תפקידן של כריות האוויר לספוג את האנרגיה שחודרת לתא הנוסעים. יש חשיבות עליונה לחגירת חגורות בטיחות ברכבים המצוידים בכריות אוויר, וזאת בגלל עוצמת ומהירות הפתיחה של הכריות בעת תאונה (300 קמ"ש). זמן התגובה המהיר לניפוח כריות האוויר, מושג ע"י שימוש בחומר נפץ. כריות האוויר מותקנות (בהתאם למפרט הרכב) על גבי החלונות, בצדדים, באזור המושבים האחוריים ובאזור הברכיים של הנהג. כרית אוויר Smart 2 מערכות בטיחות ברכב מודרני כוללות כבר כשני עשורים כריות אוויר, כאמצעי חיוני להפחתת הפגיעה בעת תאונת דרכים. תפקיד כרית האוויר הוא להיפתח תוך שבריר שנייה כאשר הרכב מזהה התנגשות חזיתית או מכה חזקה בגוף הרכב (בין השאר גם התהפכות ופגיעה בעצם נייח), כך שהכרית תספוג את משקל הנהג והנוסעים בתנופה ותצמצם את הפגיעה, הנובעת מההטחה קדימה בעוצמה. כרית האוויר הסטנדרטית עלולה להיפתח גם כשהיא מזהה מכה בעוצמה חלשה יחסית, או כשזו אינה קורית בפועל כלל, ופתיחת הכרית עצמה (מנגנון המבוסס על חומר נפץ בכמות מזערית) עשויה לפגוע בנהג ובנוסעים. פגיעה זו מסוכנת במיוחד לילדים. כרית אוויר Smart 2 היא למעשה שכלול של כרית האוויר הסטנדרטית, אליה נוספו חיישנים נוספים שמצמצמים את ההסתברות שהכרית תיפתח שלא לצורך. כמו כן, במידה שהמערכת מזהה כי אכן מתרחשת התנגשות חזיתית, היא נפתחת בזוויות נוספות שמצמצמות את הסיכון לפגיעה מהכרית עצמה: עוצמת הפתיחה מווסתת, ולוקחת בחשבון נתונים נוספים.