קמ"ל

שיתוף    שיתוף
אינדקס א'-ב'
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

קמ"ל

(ק"מ לליטר) – (km/liter) נתון המשמש לאפיון צריכת דלק של מכונית. ברוב המקרים מספקים יצרני הרכב את נתוני צריכת הדלק בתנאי מעבדה וביחס למרחק, כלומר כמה ליטר דלק צרך הרכב למרחק של 100 ק"מ. בישראל מקובל לדבר במונחים של ק"מ לליטר לכן יש לחלק את הנתון ב- 100. לדוגמא אם נתוני היצרן 10 ליטר ל- 100 ק"מ הנוסחה היא 100/10= 10 ק"מ/ליטר. כפי שצוין נתוני היצרן מבוססים על תחשיב על פי תקן מעבדה, לכן ייתכנו פערים משמעותיים בין נתוני היצרן לצריכת הדלק בפועל. הנתון יכול לשמש בעיקר להשוואה בין רכבים, שכן יצרני הרכב מחויבים לבדיקה בהתאם לאותו תקן.

מונחים בתחום

כריות אוויר

השקת מערכת כריות האוויר נערכה בשנת 1980 ע"י מרצדס. תפקידן של כריות האוויר לספוג את האנרגיה שחודרת לתא הנוסעים. יש חשיבות עליונה לחגירת חגורות בטיחות ברכבים המצוידים בכריות אוויר, וזאת בגלל עוצמת ומהירות הפתיחה של הכריות בעת תאונה (300 קמ"ש). זמן התגובה המהיר לניפוח כריות האוויר, מושג ע"י שימוש בחומר נפץ. כריות האוויר מותקנות (בהתאם למפרט הרכב) על גבי החלונות, בצדדים, באזור המושבים האחוריים ובאזור הברכיים של הנהג. כרית אוויר Smart 2 מערכות בטיחות ברכב מודרני כוללות כבר כשני עשורים כריות אוויר, כאמצעי חיוני להפחתת הפגיעה בעת תאונת דרכים. תפקיד כרית האוויר הוא להיפתח תוך שבריר שנייה כאשר הרכב מזהה התנגשות חזיתית או מכה חזקה בגוף הרכב (בין השאר גם התהפכות ופגיעה בעצם נייח), כך שהכרית תספוג את משקל הנהג והנוסעים בתנופה ותצמצם את הפגיעה, הנובעת מההטחה קדימה בעוצמה. כרית האוויר הסטנדרטית עלולה להיפתח גם כשהיא מזהה מכה בעוצמה חלשה יחסית, או כשזו אינה קורית בפועל כלל, ופתיחת הכרית עצמה (מנגנון המבוסס על חומר נפץ בכמות מזערית) עשויה לפגוע בנהג ובנוסעים. פגיעה זו מסוכנת במיוחד לילדים. כרית אוויר Smart 2 היא למעשה שכלול של כרית האוויר הסטנדרטית, אליה נוספו חיישנים נוספים שמצמצמים את ההסתברות שהכרית תיפתח שלא לצורך. כמו כן, במידה שהמערכת מזהה כי אכן מתרחשת התנגשות חזיתית, היא נפתחת בזוויות נוספות שמצמצמות את הסיכון לפגיעה מהכרית עצמה: עוצמת הפתיחה מווסתת, ולוקחת בחשבון נתונים נוספים.