מכוניות היברידיות

כל סוגי הרכב - כל מה שצריך לדעת, כדי שתוכל לבחור

מכוניות היברידיות

"היברידי" הוא בן-כלאיים, או במילים פשוטות "גם וגם". כשמדברים על מכוניות היברידיות, או רכב היברידי, הכוונה היא למכונית שיש בה גם מנוע בעירה פנימית "רגיל" (בנזין או סולר) וגם מנוע חשמלי (אחד או יותר).

כיום נעים ברחבי העולםמיליוני מכוניות היברידיות, והשימוש במערכות הנעה היברידיות נפוץ לא רק במכוניות נוסעים פרטיות אלא גם במוניות, אוטובוסים ואף משאיות.

 

יתרונות המכונית ההיברידית

  • חיסכון בדלק בעיקר בפקקים ועומסי תנועה
  • הפיכת האנרגיה הקינטית של המכונית לכוח חשמלי
  • הפחתה של הזיהום הסביבתי
  • הפחתת רעש בעת שימוש במנוע החשמלי
  • במדינות רבות רכישת רכב היברידי משתלמת במחיר באמצעות הקלות מיסוי.

הנעה היברידית מקבילית (Parallel Hybrid)

הן המנוע החשמלי והן מנוע הבעירה הפנימית מחוברים למערכת התמסורת ויכולים להעביר כוח לגלגלים. שני המנועים פועלים יחד, ומערכת בקרה ממוחשבת מפקחת על תזמון ההפעלה של כל אחד מהם כך שהיתרונות שלו יבואו לידי ביטוי.

במהירויות נמוכות או בנהיגה בפקק למשל שהם מצבים בהם הניצולת של מנוע הבעירה הפנימית נמוכה, הכוח יגיע מהמנוע החשמלי. בשיוט בכביש המהיר, היכן שתצרוכת הדלק של הרכב נמוכה, הרכב יקבל את הכוח ממנוע הבעירה הפנימית, שבאותו הזמן גם יטעין את המצבר החשמלי.

מרבית המכוניות ההיברידיות הנמכרות בעולם מבוססות על הנעה היברידית מקבילית.

 

הנעה היברידית טורית (Series Hybrid)

המנוע החשמלי הוא ספק הכוח המרכזי, ואילו מנוע הבעירה הפנימית משמש בעיקר כגנרטור להטענת הסוללות. במקרה כזה, מנוע הבעירה הפנימית הוא בדרך כלל מנוע קטן יחסית, ואילו הסוללות של המנוע החשמלי גדולות יותר מאשר במכוניות בעלות הנעה היברידית מקבילית.

 

הנעה היברידית משולבת

מערכות הניהול יודעות להחליף בין סגנונות ההפעלה בהתאם לצורך, ולהפעיל את מערכת ההנעה במצב מקבילי (במהירויות גבוהות למשל) או במצב טורי כאשר מנוע הבעירה הפנימית עובד כספק כוח לסוללת הינע שמפעילה מנועים חשמליים.

 

hPHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle)

מנוע בעירה פנימית לצד מנוע חשמלי המשמש כמקור האנרגיה לסוללות ההינע של הרכב. את הסוללות ניתן לטעון באמצעות התחברות לשקע חשמלי.

 

מכוניות היברידיות – נקודות עיקריות לצרכן הרכב

  • המס על מכוניות היברידיות בישראל הוא 30% בלבד, לעומת 70% ויותר על מכוניות רגילות.
  • לעובד המקבל רכב היברידי מהעבודה (רכב צמוד) ניתן לזקוף שווי רכב.
ההיברידיות של יונדאי לכל דיגמי יונדאי
ההיברידיות של מיצובישי לכל דיגמי מיצובישי
מיצובישי אאוטלנדר PHEV

האאוטלנדר PHEV החדשה, מכונית פורצת גבולות.

קבוצת כלמוביל, יבואנית הרכב המובילה בישראל, גאה להציג את מיצובישי אאוטלנדר PHEV- רכב חדשני ופורץ דרך מבית מיצובישי העולמית. מיצובישי אאוטלנדר PHEV היא מכונית היברידית חשמלית נטענת (Plug-In Hybrid Electric Vehicle), המציעה את כל היתרונות הידועים של רכב הפנאי שטח המוצלח- אאוטלנדר. באאוטלנדר PHEV פועלים שני מנועים חשמליים זה לצד זה- קדמי ואחורי ומציגים פתרון WD4 ומנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר. הרכב חסכוני ויעיל במיוחד , מיצובישי העולמית מצליחה בדגם זה להכניס טכנולוגיה היברידית איכותית ומתקדמת לקטגוריית רכבי ה- SUV הפופולאריים בארץ ובעולם. מיצובישי אאוטלנדר PHEV ידידותית לסביבה ומציעה חוויית נהיגה יוצאת דופן במקביל לצריכת דלק מרשימה וביצועים מרהיבים בכביש ובשטח.

 

למילון המלא
מכוניות היברידיות
(4X4 (4MATIC All wheel drive – מערכת הנעה הידועה בשם "ארבע על ארבע" הכלולה לרוב ברכבי פנאי ושטח וגם בדגמי כביש שם מיועדת בעיקר לשפר את אחיזת הכביש. בניגוד למרבית המכוניות בהן רק 2 גלגלים מעבירים את כוח המנוע לגלגלים, במכוניות המצוידות במערכת זו ארבעת הגלגלים מונעים בו-זמנית והתוצאה היא אחיזה משופרת, אך צריכת הדלק גבוהה יותר. לרכבים פרטיים שלא מיועדים לנסיעה בשטח, מומלץ בעיקר למדינות גשומות ומושלגות.
מכוניות היברידיות
(AWD (all wheel drive ו-4WD – מערכת הנעה הידועה בשם "ארבע על ארבע" הכלולה לרוב ברכבי פנאי ושטח וגם בדגמי כביש מסוימים. בניגוד למרבית המכוניות בהן רק 2 גלגלים מעבירים את כוח המנוע לגלגלים, במכוניות המצוידות במערכת זו ארבעת הגלגלים מונעים בו-זמנית והתוצאה היא אחיזה משופרת אך צריכת הדלק גבוהה יותר. מומלץ במיוחד במדינות גשומות ומושלגות.
מכוניות היברידיות
גג שמש מאפשר פתיחה חלקית של גג הרכב. דגמי מרצדס מאפשרים לבחור בין גג שמש רגיל, שבו חלק ממכלול הגג האטום עשוי זכוכית ומאפשר פתיחה וגג שמש פנוראמי, שמאפשר פתיחה חלקית מגג זכוכית שקוף של כל הרכב. בנוסף, קיימים סוגי גגות מתקדמים כגון: גג המשנה את עוצמת חדירת קרני השמש ע"י שינוי בגוון הגג, גג סולאריהמייצר חשמל טבעי ומאפשר הפעלת מאוורר פנימי ששומר על זרימת האוויר בתוך חלל תא הנוסעים, גם כאשר הרכב חונה.
מכוניות היברידיות
המילה שאסי, שהשתרשה בלקסיקון הרכב המשומש לדורותיו, הגיעה מן השפה הצרפתית (Chassis), ופירושה הוא שלדת הרכב. השלדה, כשמה, היא מסגרת השלד או בסיס הרכב, כלוב פלדה אליו מחוברים שאר חלקי המרכב: הכנפיים, הדלתות, מכסה המנוע, המתלים וכן הלאה. מעבר לתפקיד השלד המרכזי יש לשלדה תפקיד בטיחותי חשוב בהגנה על תא הנוסעים במקרה תאונה או התהפכות – ספיגת המכה והפחתת עוצמת המעיכה. מכה בשאסי כתוצאה מתאונה משמעותה נזק משמעותי ברכב, פגיעה בבטיחות והורדת ערך המכונית. הנזק עשוי להתבטא בפגיעה ביציבות המכונית (כתוצאה מתזוזה בסרנים), בשחיקה לא אחידה בצמיגים לאורך זמן וכמובן בעמידותה במקרה של תאונה נוספת. למרות שלא כל הפגיעות בשאסי הן חמורות באותה מידה, פגיעה בשלדה משמעותה ירידת ערך אוטומטית, וקונים פוטנציאליים יירתעו מרכישת מכונית משומשת עם פגם זה. כאשר שוקלים לקנות רכב משומש שעבר תאונה קשה והוחזר לכביש, חובה להיוועץ בשמאי מוסמך להערכת עומק הפגיעה.